Markkinointisuunnitelma Kokkolan Energian Niemenkulman asiakaspalvelupisteeseen
Karhula, Jenni (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504227121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504227121
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kokkolan Energia Oy. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkinointisuunnitelma Kokkolan Energian Niemenkulman asiakaspalvelupisteeseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli aluksi selvittää, minkälaisia asiakaspalvelupisteen tapahtumia asiakkaat haluaisivat, ja lähteä sen pohjalta suunnittelemaan markkinointi-suunnitelmaa sekä konkreettista markkinoinnin vuosikelloa Niemenkulmaan.
Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia ja sen suunnittelua, sekä markkinoinnin moni-kanavaisuutta. Teoriaosuuden tarkoituksena oli luoda kuva siitä, mitä markkinointi ja sen suunnittelu on koko ajan digitalisoituvassa ympäristössä.
Tutkimus toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen pohjalle kerättiin aineistoa kyselylomakkeen avulla joulukuussa 2024. Aineiston pohjalta havaittiin, että asiakaspalvelu-piste oli usealle vastaajalle vielä tuntematon kohde. Markkinointisuunnitelman tavoitteeksi asetettiin Niemenkulman asiakaspalvelupisteen tunnettavuuden lisääminen, markkinoinnin luominen asiakaslähtöisesti, asiakaskokemuksen ja asiakastyytyväisyyden parantaminen ja liiketoiminnan kasvattaminen. Markkinointisuunnitelman lisäksi luotiin markkinoinnin vuosikello, joka toimii hyvänä pohjana myös tulevia vuosia ajatellen. Suunnitelma tehtiin teoriaosuuden pohjalta ja se otettiin osittain käyttöön jo opinnäytetyön kirjoitusprosessin aikana.
Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia ja sen suunnittelua, sekä markkinoinnin moni-kanavaisuutta. Teoriaosuuden tarkoituksena oli luoda kuva siitä, mitä markkinointi ja sen suunnittelu on koko ajan digitalisoituvassa ympäristössä.
Tutkimus toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen pohjalle kerättiin aineistoa kyselylomakkeen avulla joulukuussa 2024. Aineiston pohjalta havaittiin, että asiakaspalvelu-piste oli usealle vastaajalle vielä tuntematon kohde. Markkinointisuunnitelman tavoitteeksi asetettiin Niemenkulman asiakaspalvelupisteen tunnettavuuden lisääminen, markkinoinnin luominen asiakaslähtöisesti, asiakaskokemuksen ja asiakastyytyväisyyden parantaminen ja liiketoiminnan kasvattaminen. Markkinointisuunnitelman lisäksi luotiin markkinoinnin vuosikello, joka toimii hyvänä pohjana myös tulevia vuosia ajatellen. Suunnitelma tehtiin teoriaosuuden pohjalta ja se otettiin osittain käyttöön jo opinnäytetyön kirjoitusprosessin aikana.