Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Henkilöbrändin kaupallistaminen uraksi sosiaalisessa mediassa

Saari, Olivia (2025)

 
Avaa tiedosto
Saari_Olivia.pdf (411.4Kt)
Lataukset: 


Saari, Olivia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504227122
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee henkilöbrändin kaupallistamista uraksi sosiaalisessa mediassa keskittyen erityisesti TikTokiin ja Instagramiin. Työn tavoitteena on selvittää, millaisia strategioita, resursseja ja eettisiä valintoja henkilöbrändin muuttaminen tulonlähteeksi vaatii sekä millaisia mahdollisuuksia ja haasteita ilmiöön liittyy käytännössä. Erityistä huomiota kiinnitetään siihen, kuinka vaikuttajat voivat rakentaa uskottavan ja vastuullisen brändin nopeasti muuttuvassa mediaympäristössä.

Nykyään vaikuttajan rooli kulutuskäyttäytymisen muokkaajana on korostunut. Siksi vastuullisuus näkökulma nousee vahvasti esille. Sosiaalisen median kautta vaikuttajilla on poikkeuksellisen suuri vaikutus seuraajiensa arjen valintoihin, joten kaupallistamisen yhteydessä tehtävillä päätöksillä on laajempia yhteiskunnallisia vaikutuksia. Henkilöbrändin uskottavuus rakentuu eettisten valintojen ja läpinäkyvyyden varaan, ja juuri siksi brändiyhteistyöt, sisällöntuotanto ja markkinointiviestintä vaativat harkintaa. Opinnäytetyö korostaa vastuullisen vaikuttajuuden merkitystä, jossa kaupallisuus ei mene luottamuksen tai arvojen edelle.

Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena teemahaastatteluna, johon osallistui kuusi eri vaiheessa vaikuttajauraansa olevaa sisällöntuottajaa. Haastateltavat valikoituivat harkinnanvaraisella otannalla siten, että he edustivat erilaisia henkilöbrändin kehittämisen vaiheita, seuraajamääriä ja yhteistyökokemuksia. Tavoitteena oli saada monipuolinen näkökulma siihen, miten henkilöbrändiä rakennetaan ja kaupallistetaan sosiaalisen median eri konteksteissa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla, jolloin tutkimuksen tietoperusta ja empiirinen aineisto kulkivat rinnakkain ja täydensivät toisiaan. Tulokset osoittavat, että vaikuttajamarkkinointi edellyttää pitkäjänteistä brändin kehittämistä, strategista ajattelua sekä kykyä tasapainotella kaupallisten tavoitteiden, yleisön odotusten ja henkilökohtaisten arvojen välillä.

Keskeisiksi kaupallistamisen keinoiksi nousivat brändiyhteistyöt, affiliate-markkinointi sekä omien tuotteiden ja palveluiden myynti. Affiliate-markkinoinnissa sisällöntuottaja jakaa linkkejä tai koodeja, joiden kautta tehdyt ostot tuottavat hänelle komissiota. Tuloksista ilmeni, että onnistunut kaupallistaminen ei perustu pelkkään näkyvyyteen, vaan edellyttää omien arvojen mukaista päätöksentekoa ja vastuullista viestintää. Tulokset tarjoavat ajankohtaista ja sovellettavaa tietoa erityisesti niille, jotka suunnittelevat henkilöbrändin hyödyntämistä ammatillisessa mielessä sekä tuo uutta näkökulmaa digitaaliseen yrittäjyyteen ja vaikuttajaviestintään.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste