Ensiaskeleet kuukautiskierron maailmassa : opas nuorille kehon muutosten ja hyvinvoinnin tueksi
Kujanpää, Aino; Alanne, Oona (2025)
Kujanpää, Aino
Alanne, Oona
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504176920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504176920
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kuukautiskiertoa, sen eri vaiheita, sekä kuukautiskierron vaikutuksia kehoon ja mieleen. Lisäksi työ tarkastelee terveyden ja hyvinvoinnin tukemista kierron eri vaiheissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda digitaalinen opas ensisijaisesti nuorille, joilla kuukautiskierto on alkanut tai on alkamassa. Opas on suunnattu myös nuorten vanhemmille, sekä kaikille kuukautiskierrosta kiinnostuneille. Opasta voidaan hyödyntää myös kouluterveydenhuollossa terveydenhoitajan työn tukena.
Oppaan tarkoituksena on tarjota selkeää ja ymmärrettävää tietoa kuukautiskierron vaiheista, hormonitasojen vaihteluiden vaikutuksesta kehoon ja mieleen, sekä antaa käytännön ohjeita kiertotietoisuudesta ja kehon viestien kuuntelusta. Sen tavoitteena on vähentää kuukautisiin liittyvää stigmaa ja häpeää sekä lisätä avointa keskustelua aiheesta. Oppaan avulla nuoret voivat tutustua kuukautiskiertoonsa ja oppia ymmärtämään kehonsa luonnollisia tuntemuksia paremmin kierron eri vaiheissa.
Teoreettinen tietoperusta koostettiin ajantasaisista, kotimaisista ja kansainvälisistä tutkimuksista. Opinnäytetyö tarkastelee kuukautiskierron eri vaiheita, kuten follikulaarivaihetta, ovulaatiota ja luteaalivaihetta, sekä epäsäännöllisiä ja kivuliaita kuukautisia. Tutkimustiedon mukaan kuukautiskierron ymmärtäminen voi vähentää epätietoisuutta, häpeää ja stigmaa, ja täten edistää nuorten itsetuntoa ja kehonkuvaa.
Opinnäytetyön tutkimustiedon tulokset osoittivat, että avoin keskustelu kuukautisista sekä kiertotietoisuuden lisääminen voivat tukea nuorten hyvinvointia ja itsetunnon kehitystä. Opas tarjoaa tieteellisesti perusteltua ja selkeää tietoa kuukautiskierrosta, sekä konkreettisia neuvoja terveyden ja hyvinvoinnin tukemiseen kierron eri vaiheissa. Lisäksi se voi toimia kouluterveydenhuollon ammattilaisten työkaluna nuorten kuukautiskiertoa koskevassa ohjauksessa. Opinnäytetyön tilaajana toimi Kangasalan Suoraman koulun kouluterveydenhuolto, jonne digitaalinen opas tuotettiin. This thesis examines the menstrual cycle, its different phases, and its effects on the body and mind. It also explores ways to support well-being throughout the cycle. The aim of this thesis was to create a digital guide primarily for young people who have started or are about to start their menstrual cycle. The guide is also intended for parents, and anyone interested in the menstrual cycle, and it can be used in school healthcare to support the work of healthcare professionals.
The purpose of the guide is to provide clear and understandable information about the phases of the menstrual cycle, how hormonal fluctuations affect the body and mind, and how to develop cycle awareness and listen to one’s body. The guide also aims to reduce stigma and shame related to menstruation and promote open discussion about the topic. It helps young people understand their menstrual cycle and recognize the natural sensations that occur at different stages.
The theoretical background of this thesis was based on up-to-date national and international research. The study discusses the phases of the menstrual cycle, such as the follicular phase, ovulation, and luteal phase, as well as irregular and painful periods. Research shows that understanding the menstrual cycle can reduce uncertainty, shame, and stigma while improving young people’s self-esteem and body image.
The results of the research data in the thesis showed that open discussions about menstruation and increasing cycle awareness can support young people’s well-being and self-confidence. The guide provides scientifically based information and practical advice on maintaining health and well-being throughout the cycle. Additionally, it serves as a useful tool for school healthcare professionals when guiding young people about menstruation. This thesis was commissioned by the school healthcare service of Suorama School in Kangasala, where the digital guide will be implemented.
Oppaan tarkoituksena on tarjota selkeää ja ymmärrettävää tietoa kuukautiskierron vaiheista, hormonitasojen vaihteluiden vaikutuksesta kehoon ja mieleen, sekä antaa käytännön ohjeita kiertotietoisuudesta ja kehon viestien kuuntelusta. Sen tavoitteena on vähentää kuukautisiin liittyvää stigmaa ja häpeää sekä lisätä avointa keskustelua aiheesta. Oppaan avulla nuoret voivat tutustua kuukautiskiertoonsa ja oppia ymmärtämään kehonsa luonnollisia tuntemuksia paremmin kierron eri vaiheissa.
Teoreettinen tietoperusta koostettiin ajantasaisista, kotimaisista ja kansainvälisistä tutkimuksista. Opinnäytetyö tarkastelee kuukautiskierron eri vaiheita, kuten follikulaarivaihetta, ovulaatiota ja luteaalivaihetta, sekä epäsäännöllisiä ja kivuliaita kuukautisia. Tutkimustiedon mukaan kuukautiskierron ymmärtäminen voi vähentää epätietoisuutta, häpeää ja stigmaa, ja täten edistää nuorten itsetuntoa ja kehonkuvaa.
Opinnäytetyön tutkimustiedon tulokset osoittivat, että avoin keskustelu kuukautisista sekä kiertotietoisuuden lisääminen voivat tukea nuorten hyvinvointia ja itsetunnon kehitystä. Opas tarjoaa tieteellisesti perusteltua ja selkeää tietoa kuukautiskierrosta, sekä konkreettisia neuvoja terveyden ja hyvinvoinnin tukemiseen kierron eri vaiheissa. Lisäksi se voi toimia kouluterveydenhuollon ammattilaisten työkaluna nuorten kuukautiskiertoa koskevassa ohjauksessa. Opinnäytetyön tilaajana toimi Kangasalan Suoraman koulun kouluterveydenhuolto, jonne digitaalinen opas tuotettiin.
The purpose of the guide is to provide clear and understandable information about the phases of the menstrual cycle, how hormonal fluctuations affect the body and mind, and how to develop cycle awareness and listen to one’s body. The guide also aims to reduce stigma and shame related to menstruation and promote open discussion about the topic. It helps young people understand their menstrual cycle and recognize the natural sensations that occur at different stages.
The theoretical background of this thesis was based on up-to-date national and international research. The study discusses the phases of the menstrual cycle, such as the follicular phase, ovulation, and luteal phase, as well as irregular and painful periods. Research shows that understanding the menstrual cycle can reduce uncertainty, shame, and stigma while improving young people’s self-esteem and body image.
The results of the research data in the thesis showed that open discussions about menstruation and increasing cycle awareness can support young people’s well-being and self-confidence. The guide provides scientifically based information and practical advice on maintaining health and well-being throughout the cycle. Additionally, it serves as a useful tool for school healthcare professionals when guiding young people about menstruation. This thesis was commissioned by the school healthcare service of Suorama School in Kangasala, where the digital guide will be implemented.