Lasten fysioterapiassa esiintyvät eettisesti haastavat tilanteet
Järvinen, Sonja; Pulkkinen, Johanna (2025)
Järvinen, Sonja
Pulkkinen, Johanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504227175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504227175
Tiivistelmä
Eettinen osaaminen on oleellinen osa fysioterapeutin työtä. Eettiset tilanteet ilmaantuvat usein yllättäen, jonka takia fysioterapeutilla tulee olla valmiudet toimia haastavissa tilanteissa. Lasten fysioterapiassa lapsen lähipiirillä on merkittävä rooli lapsen kuntoutuksessa. Eettisessä päätöksenteossa tulee huomioida lapsen sekä perheen voimavarat ja elämäntilanne.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää minkälaisia eettisesti haastavia tilanteita lasten fysioterapeutit kohtaavat ja millaiset arvot, sekä toimintatavat ohjaavat heitä eettisesti haastavissa tilanteissa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Turun ammattikorkeakoulun EthCo-hanke. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna ja sisällönanalyysi toteutettiin induktiivisesti.
Tutkimustulosten perusteella lasten fysioterapeutit kohtaavat työssään useita eettisesti haastavia tilanteita. Keskeisiksi teemoiksi nousivat resurssien vähäisyys, kulttuurierot ja lastensuojelun merkitys lasten fysioterapiassa. Fysioterapeutit kokivat työnohjauksen ja lisäkouluttamisen tärkeänä apuna eettisesti haastavien tilanteiden kohtaamiseen. Ethical competence is an essential part of a physiotherapist’s work. Ethical situations often appear unexpectedly, therefore a physiotherapist must have ability to act in difficult situations. In paediatric physiotherapy child‘s inner circle play a significant role in child‘s rehabilitation. In ethical decision-making child‘s and the family‘s recourses must be taken into consideration.
The purpose of thesis was to research the types of ethically challenging situations that paediatric physiotherapists encounter and what values and procedures quide them in ethically challenging situations. The client of the thesis is EthCo project from Turku University of Applied Sciences. The research was implemented as a theme interview and the content analysis was conducted inductively.
According to research results paediatric physiotherapists encounter many ethically challenging situations. The main themes were scarcity of resources, cultural differences and meaning of child wellfare in paediatric physiotherapy. Physiotherapists experienced that professional guidance and further education to be important when encountering ethically challenging situations.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää minkälaisia eettisesti haastavia tilanteita lasten fysioterapeutit kohtaavat ja millaiset arvot, sekä toimintatavat ohjaavat heitä eettisesti haastavissa tilanteissa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Turun ammattikorkeakoulun EthCo-hanke. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna ja sisällönanalyysi toteutettiin induktiivisesti.
Tutkimustulosten perusteella lasten fysioterapeutit kohtaavat työssään useita eettisesti haastavia tilanteita. Keskeisiksi teemoiksi nousivat resurssien vähäisyys, kulttuurierot ja lastensuojelun merkitys lasten fysioterapiassa. Fysioterapeutit kokivat työnohjauksen ja lisäkouluttamisen tärkeänä apuna eettisesti haastavien tilanteiden kohtaamiseen.
The purpose of thesis was to research the types of ethically challenging situations that paediatric physiotherapists encounter and what values and procedures quide them in ethically challenging situations. The client of the thesis is EthCo project from Turku University of Applied Sciences. The research was implemented as a theme interview and the content analysis was conducted inductively.
According to research results paediatric physiotherapists encounter many ethically challenging situations. The main themes were scarcity of resources, cultural differences and meaning of child wellfare in paediatric physiotherapy. Physiotherapists experienced that professional guidance and further education to be important when encountering ethically challenging situations.