Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opettajasta yrittäjäksi? Itsereflektio yrittäjäksi ryhtymisen mahdollisuuksista

Salmela, Pasi (2025)

 
Avaa tiedosto
Salmela_Pasi.pdf (363.3Kt)
Lataukset: 


Salmela, Pasi
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504237249
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin opettajana toimivan kirjoittajan ryhtymistä yrittäjäksi keskittyen yrittäjäidentiteetin kehittymiseen ja ammatillisen osaamisen laajentamiseen. Yrittäjyys ja opettajuus nähdään tässä työssä toisiaan täydentävinä rooleina, jotka kietoutuvat henkilön identiteettiin ja arvoihin. Taustana ovat koulutusalan muutokset ja nuorten erityistarpeiden lisääntyminen. Kirjoittaja päätti tutkia, voisiko neuropsykiatrisena valmentajana toimiminen tarjota mielekkään sivutoimen ja mahdollisuuden yrittäjyyteen.

Työn tavoitteena oli selvittää, millaisia valmiuksia kirjoittajalla on yrittäjyyteen. Työ rajattiin siihen vaikuttaviin taustatekijöihin pois lukien liiketalouden syvällisempi tarkastelu. Työssä pyrittiin reflektoimaan kirjoittajan yrittäjäidentiteetin kehittymistä sekä arvioimaan, miten ammatillinen täydennyskoulutus voisi tukea yrittäjäksi ryhtymistä. Työn tietoperusta tukeutui erityisesti motivaation merkitykseen sekä ammatillisen identiteetin kehitykseen.

Työn toteutus ajoittui lukuvuoteen 2023–2024, jolloin kirjoittaja osallistui neuropsykiatrinen valmentaja -koulutukseen. Koulutuksen aikana kirjoittaja piti oppimispäiväkirjaa, jossa hän analysoi yrittäjyysmotivaatiotaan sekä koulutuksen tuomia yrittäjyyteen liittyviä oivalluksia. Päiväkirjamerkintöjen kautta kirjoittaja tarkasteli kuukausittain omaa oppimisprosessiaan ja pohti yrittäjäksi ryhtymisen edellytyksiä. Kirjoittaja käytti itsereflektiivistä tutkimusotetta yhdistäessään koulutuksesta saamiansa kokemuksia ja teorioita yrittäjyydestä.

Kirjoittaja koki, että neuropsykiatrisen valmentajan koulutus lisäsi hänen ammatillista osaamistaan erityisesti neuroepätyypillisten nuorten tukemisessa. Samalla koulutus antoi varmuutta ja työkaluja pohtia yrittäjäksi ryhtymistä. Reflektiivinen kirjoittaminen ja koulutuksessa käytetyt menetelmät vahvistivat kirjoittajan ymmärrystä yrittäjyydestä ja itsensä johtamisesta, mikä edisti myös ammatillista kasvua ja itseluottamusta. Tämän myötä kirjoittaja ymmärsi, että hänen yrittäjämotivaationsa kumpuaa varsinkin sisäisestä halusta kehittyä. Pohdinnan tulokseksi saatiin, että kirjoittajalla on valmiuksia ryhtyä sivutoimiseksi yrittäjäksi, mutta prosessi on vielä kesken.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste