Tekoälyn hyödyntäminen B2B-myynnissä
Töykkälä, Roope (2025)
Töykkälä, Roope
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504227204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504227204
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö luotiin Fonecta Oy:lle kartoittamaan tekoälyn hyödyntämismahdollisuuksia B2B-myynnissä. Tutkimus keskittyy erityisesti generatiivisen tekoälyn rooliin asiakaskohtaamisissa, viestinnässä ja toimialaymmärryksen kehittämisessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten tekoäly voi tehostaa myyjän jokapäiväistä arkea ja tukea koko yrityksen myyntiprosesseja.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee B2B-markkinointiviestintää, generatiivista tekoälyä ja sen toimintaperiaatteita, sekä tekoälyn yleisiä hyötyjä ja haasteita myyntityössä. Työn toiminnallinen osuus koostui teemahaastatteluista, joissa kuultiin alan ammattilaisten näkemyksiä tekoälyn käytöstä myyntityön tukena.
Tällä opinnäytetyöllä pyrittiin tarjoamaan Fonecta Oy:lle konkreettisia kehitysehdotuksia tekoälyn hyödyntämiseen B2B-myynnissä. Työn tuloksena saatiin Fonecta Oy:lle ideoita tekoälyn tehostamiseen ja sen roolin vahvistamiseen myyntiprosessien tueksi.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee B2B-markkinointiviestintää, generatiivista tekoälyä ja sen toimintaperiaatteita, sekä tekoälyn yleisiä hyötyjä ja haasteita myyntityössä. Työn toiminnallinen osuus koostui teemahaastatteluista, joissa kuultiin alan ammattilaisten näkemyksiä tekoälyn käytöstä myyntityön tukena.
Tällä opinnäytetyöllä pyrittiin tarjoamaan Fonecta Oy:lle konkreettisia kehitysehdotuksia tekoälyn hyödyntämiseen B2B-myynnissä. Työn tuloksena saatiin Fonecta Oy:lle ideoita tekoälyn tehostamiseen ja sen roolin vahvistamiseen myyntiprosessien tueksi.