Markkinointiviestinnän kehittäminen sisäisillä toimilla : Irti Maasta Oy
Lehto, Sofia (2025)
Lehto, Sofia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504237277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504237277
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli toimeksiantajayrityksen Irti Maasta Oy markkinointiviestinnän kehittäminen yhtenäistämällä sisäisiä toimintatapoja. Työn tavoitteena oli selvittää, millä tavoin yrityksen markkinointiviestintää olisi mahdollista saada yhtenäisemmäksi ja tiettyjä suuntaviivoja mukailevaksi etenkin brändin ominaisuuksia ja työyhteisöviestinnän keinoja hyödyntäen. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia ohjeita henkilökunta kaipaa arjen avuksi, jotta toimintaa markkinointiviestinnän parissa voidaan selkeyttää.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastatteluja sekä dokumenttiaineistoja. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin markkinointiviestinnän keinoja, brändin ominaisuuksia sekä työyhteisöviestintää. Lisäksi tarkasteltiin brändiohjeistuksen merkitystä yrityksen viestinnän yhtenäistämisessä.
Tutkimusta varten haastateltiin viittä aiheen kannalta olennaista henkilöä. Osa haastateltavista työskentele toimeksiantajayrityksessä, mutta yksi haastateltavista on yrityksen ulkopuolelta. Tämä mahdollisti myös ulkopuolisen näkökulman saamisen. Tutkimuksen tulosten perusteella voitiin päätellä, että markkinointiviestinnän toimien selkeyttämiselle oli todellakin tarvetta ja haasteita oli erityisesti toimintatapojen selkeydessä, sekä puutteellisissa ohjeistuksissa. Paras ratkaisu tähän oli brändiohjeistusta mukaileva, yrityksen tarpeisiin räätälöity helppokäyttöinen opas muun muassa brändinmukaisesta viestinnästä. Ohjeistus koottiin yrityksen sisäiseen intraan, jossa se on helposti saatavilla.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastatteluja sekä dokumenttiaineistoja. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin markkinointiviestinnän keinoja, brändin ominaisuuksia sekä työyhteisöviestintää. Lisäksi tarkasteltiin brändiohjeistuksen merkitystä yrityksen viestinnän yhtenäistämisessä.
Tutkimusta varten haastateltiin viittä aiheen kannalta olennaista henkilöä. Osa haastateltavista työskentele toimeksiantajayrityksessä, mutta yksi haastateltavista on yrityksen ulkopuolelta. Tämä mahdollisti myös ulkopuolisen näkökulman saamisen. Tutkimuksen tulosten perusteella voitiin päätellä, että markkinointiviestinnän toimien selkeyttämiselle oli todellakin tarvetta ja haasteita oli erityisesti toimintatapojen selkeydessä, sekä puutteellisissa ohjeistuksissa. Paras ratkaisu tähän oli brändiohjeistusta mukaileva, yrityksen tarpeisiin räätälöity helppokäyttöinen opas muun muassa brändinmukaisesta viestinnästä. Ohjeistus koottiin yrityksen sisäiseen intraan, jossa se on helposti saatavilla.
