“Heltin kulttuurin ytimessä on lämmin arvostus toisia ihmisiä kohtaan”: tutkimus organisaatiokulttuurista ja arvoista kulttuurikäsikirjaa varten - Case Heltti Oy
Hietala, Janita; Kunelius, Mari (2025)
Hietala, Janita
Kunelius, Mari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504227177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504227177
Tiivistelmä
Organisaatiokulttuurin ja arvojen merkitys työmarkkinoilla on kasvanut viime vuosien aikana, kun yhä useammat työntekijät arvostavat työnhaussa sitä, että työpaikan arvot ja kulttuuri vastaavat heidän toiveitaan ja näkemyksiään. Organisaation arvojen ja kulttuurin tekeminen näkyväksi, sekä niiden jalkauttaminen voi olla haastavaa. Kun näitä asioita työstetään yhdessä ja esitetään kulttuurikäsikirjan avulla, sekä uudet että vanhat työntekijät saavat selkeän kuvan organisaation toimintatavoista sekä arvoista, ja voivat omaksua nämä osaksi arkista toimintaansa.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantajayritys Heltti Oy:lle, joka tarjoaa erilaisia työhyvinvointi- ja terapiapalveluita sekä johtamisen ja organisaation kehittämisen palveluita. Tavoitteena oli selvittää, millaiseksi Heltin henkilöstö organisaatiokulttuurin kokee, kuinka arvot heijastuvat toimintaan sekä millaiset toimintatavat tukisivat ajatustyötä. Näiden tietojen valossa Heltin kulttuuri ja arvot voidaan viestiä uudessa kulttuurikäsikirjassa siten, että ne heijastavat aidosti organisaation arkea ja sen kulttuurin tavoitetilaa. Tutkimuksesta saadun tiedon avulla tuotettiin konkreettisia suosituksia ja kehitysehdotuksia, jotka tukevat kulttuurikäsikirjan päivittämistä vastamaan organisaation nykytilaa ja tarpeita.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistoa kerättiin Heltin henkilöstölle lähetettyjen kirjoituskutsujen sekä toimeksiantajan henkilöstökyselyn yhteyteen laadittujen strukturoitujen avointen kysymysten kautta. Kirjoituskutsuihin saatiin 6 vastausta ja avoimiin kysymyksiin tuli vastauksia 56. Lisäksi aineistoa kerättiin havainnoimalla eri ammattiryhmien tiimipalavereita.
Tuloksissa korostuivat erilaiset Heltin organisaatiokulttuurin piirteet, kuten luottamus, inhimillisyys, autonomia, arvostus, yhteisöllisyys ja vuorovaikutus. Lisäksi johtamisen tavat nousivat osaksi yrityksen tavoitekulttuuria. Tuloksista ilmeni myös, että arvojen koettiin ohjaavan yrityksen toimintaa monenlaisissa arjen toiminnoissa, kuten rekrytoinnissa. Tulosten ja teorian perusteella Heltille annettiin uuteen käsikirjaan sisällöllisiä ja viestinnällisiä suosituksia, joiden avulla yrityksen kulttuuria ja arvoja voidaan aidosti kuvantaa kulttuurikäsikirjassa Heltille ominaisella tavalla.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantajayritys Heltti Oy:lle, joka tarjoaa erilaisia työhyvinvointi- ja terapiapalveluita sekä johtamisen ja organisaation kehittämisen palveluita. Tavoitteena oli selvittää, millaiseksi Heltin henkilöstö organisaatiokulttuurin kokee, kuinka arvot heijastuvat toimintaan sekä millaiset toimintatavat tukisivat ajatustyötä. Näiden tietojen valossa Heltin kulttuuri ja arvot voidaan viestiä uudessa kulttuurikäsikirjassa siten, että ne heijastavat aidosti organisaation arkea ja sen kulttuurin tavoitetilaa. Tutkimuksesta saadun tiedon avulla tuotettiin konkreettisia suosituksia ja kehitysehdotuksia, jotka tukevat kulttuurikäsikirjan päivittämistä vastamaan organisaation nykytilaa ja tarpeita.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistoa kerättiin Heltin henkilöstölle lähetettyjen kirjoituskutsujen sekä toimeksiantajan henkilöstökyselyn yhteyteen laadittujen strukturoitujen avointen kysymysten kautta. Kirjoituskutsuihin saatiin 6 vastausta ja avoimiin kysymyksiin tuli vastauksia 56. Lisäksi aineistoa kerättiin havainnoimalla eri ammattiryhmien tiimipalavereita.
Tuloksissa korostuivat erilaiset Heltin organisaatiokulttuurin piirteet, kuten luottamus, inhimillisyys, autonomia, arvostus, yhteisöllisyys ja vuorovaikutus. Lisäksi johtamisen tavat nousivat osaksi yrityksen tavoitekulttuuria. Tuloksista ilmeni myös, että arvojen koettiin ohjaavan yrityksen toimintaa monenlaisissa arjen toiminnoissa, kuten rekrytoinnissa. Tulosten ja teorian perusteella Heltille annettiin uuteen käsikirjaan sisällöllisiä ja viestinnällisiä suosituksia, joiden avulla yrityksen kulttuuria ja arvoja voidaan aidosti kuvantaa kulttuurikäsikirjassa Heltille ominaisella tavalla.