Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Aktiivisuuden lisääminen varhaiskasvatuksessa – lasten motoristen taitojen kehittämis- ja havainnointityökalun luominen

Suvala, Laura (2025)

 
Avaa tiedosto
Aktiivisuuden lisääminen varhaiskasvatuksessa – lasten motoristen taitojen kehittämis- ja havainnointityökalun luominen.pdf (4.392Mt)
Lataukset: 


Suvala, Laura
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504237393
Tiivistelmä
Lasten fyysinen aktiivisuus on vähentynyt, mikä aiheuttaa negatiivisia vaikutuksia lasten terveyteen ja hyvinvointiin. Varhaiskasvatuksessa varhaiskasvattajat kohtaavat päivittäin lapsia ja perheitä ja tekevät tiivistä yhteistyötä heidän kanssaan. Osa varhaiskasvattajista kokee liikuntakasvatuksen kuitenkin etäisenä ja haastavana asiana, mikä näkyy lasten aktivoinnissa arjen tasolla. Motorisissa perustaidoissa on suuria taitoeroja ikäryhmien sisällä, mihin varhaiskasvatuksessa on mahdollisuus osaltaan vaikuttaa. Kehittämistyöllä halutaan tukea varhaiskasvattajien työtä ja mahdollistaa lapsille aktiivinen varhaiskasvatuspäivä.
Kehittämistyön lähestymistapa oli design-tutkimus, jonka tavoitteena oli kehittää sekä teoriaa että käytäntöä. Kehittämistyössä hyödynnettiin vahvasti yhteiskehittämisen menetelmiä yhteistyössä pilottipäiväkodin kanssa. Kyselyn sekä fasilitointitapaamisten avulla hankittiin tietoa käytännön työelämästä ja varhaiskasvattajien näkemyksiä aiheeseen liittyen. Keskustelut pilottipäiväkodin johdon sekä toimeksiantajan kanssa ovat olleet merkityksellisiä kehittämistyön lopputulokseen.
Kasvattajat näkivät suurimpina haasteina liikuntakasvatuksen toteuttamiseen resurssien vähyyden, henkilöstön asenteen sekä arjen hektisyyden. Tärkeimpinä mahdollistajina liikuntakasvatukseen koettiin ympäristön positiivinen asenne liikkumista kohtaan sekä resurssit, niiden ollessa riittäviä. Liikuntakasvatus ja liikkuminen koettiin tärkeäksi ja varhaiskasvatuksella koettiin olevan merkittävä rooli lapsen liikuntakasvatuksessa sekä aktiiviseen elämäntapaan tukemisessa. Kehittämistyön tuotoksena syntyi ideoita arkea aktivoiviin pieniin hetkiin, joita voi toteuttaa varhaiskasvatuspäivän aikana. Materiaalikokonaisuus koostuu neljästä osasta, jotka ovat motorisia perustaitoja kehittävät leikit, motoristen perustaitojen havainnointityökalu, motorisia perustaitoja tukevat haasteet sekä motivoivan vuorovaikutuksen tukemiseen tarkoitetut julisteet.
Kehittämistyön materiaalia hyödyntämällä varhaiskasvatuksessa saadaan lasten varhaiskasvatuspäivän aktiivisuutta lisättyä pienillä hetkillä läpi päivän. Ajatuksena on myös herättää varhaiskasvattajia siihen, että pienikin muutos on tärkeää ja pienikin aktiviinen hetki tukee lasten kehitystä. Tärkeää on myös tiedostaa aikuisen rooli esimerkkinä. Miten lapsille puhutaan, miten heidän liikkumistaan rajoitetaan ja miten aikuinen itse kokee liikunnan, näkyy lapsille vahvasti. Kasvattajana oman esimerkin näyttäminen on tärkeää ja vaikka liikkuminen ei ole itselle ominaista on tärkeää pohtia, miten sen merkitystä ja tärkeyttä voidaan välittää lapsille.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste