Opas luistelukoulun kehittämiseen CanSkate-ohjelman avulla
Aalto, Sara (2025)
Aalto, Sara
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504227090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504227090
Tiivistelmä
Tekijä(t)
Sara Aalto
Tutkinto
Liikunnanohjaaja
Opinnäytetyön nimi
Opas luistelukoulun kehittämiseen CanSkate-ohjelman avulla
Sivu- ja liitesivumäärä
31+22
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää suomalaisten jääurheilulajien luistelukoulutoimintaa. Kehittämistyössä sovellettiin Skate Canadan kehittämää CanSkate- ohjelmaa ja Kanadassa työskentelystä saatuja kokemuksia ja oppeja. Näiden pohjalta haettiin uudenlaista lähestymistapaa ja työkaluja suomalaisten luistelukoulumallien toimivuuden kehittämiseen ja eri jäälajien yhteistyön parantamiseen. Opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena syntyi Opas luistelukoulun kehittämiseen CanSkate-ohjelman avulla.
Työn ajankohtaisuutta ja merkityksellisyyttä tuki hallituksen Suomi liikkeelle- ja Liikkuva varhaiskasvatus -ohjelmat, sillä myös CanSkaten ydintavoite on tarjota liikkumisen iloa matalalla kynnyksellä. Työn tietoperustassa keskityttiin liikunnallisen kehityksen merkitykseen lasten hyvinvoinnille ja syvennyttiin aktiivista elämäntapaa edistävien harjoitusohjelmien laatimiseen. Lisäksi perehdyttiin siihen, miten lasten pitkäaikaisen motivaation ja innostuksen syntymistä liikuntaa kohtaan voidaan edistää.
Työn toimeksiantajana toimi Tapparan Taitoluistelijat, jossa pilotoitiin syksyllä 2024 CanSkate- ohjelman keskeisten periaatteiden toimivuutta. CanSkate-ohjelma painottaa jatkuvaa liikettä, jonka myötä lasten tulisi liikkua vähintään 90 prosenttia tunnin kulusta. Lasten liikkeen määrää luistelukoulutunnin aikana kellotettiin ennen pilotin alkua sekä pilotin lopussa.
Pilotti eteni Tapparan Taitoluistelijoiden kanssa onnistuneen yhteistyön myötä tavoitteiden mukaisesti. Luistelukoulutoimintaan saatiin uusia näkökulmia ja CanSkate-ohjelmaa muokattiin seuran toimintaan sopivaksi. Pilotin onnistumisesta kertoo konkreettinen mittari, liikkeen määrä, joka nousi 71 prosentista 89 prosenttiin. Myös kehittämishankkeeseen osallistuvilta saatu palaute oli positiivista ja kehitystyötä päätettiin jatkaa. Tulevaisuuden tavoitteena on kehittää tästä tutkimuksesta saatujen kokemusten pohjalta suomalaiselle jääurheilulle kaikki jääurheilulajit kattava luistelukouluohjelma.
Asiasanat
Luistelukoulu, liike, lapset, motivaatio, kehittämistutkimus.
Sara Aalto
Tutkinto
Liikunnanohjaaja
Opinnäytetyön nimi
Opas luistelukoulun kehittämiseen CanSkate-ohjelman avulla
Sivu- ja liitesivumäärä
31+22
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää suomalaisten jääurheilulajien luistelukoulutoimintaa. Kehittämistyössä sovellettiin Skate Canadan kehittämää CanSkate- ohjelmaa ja Kanadassa työskentelystä saatuja kokemuksia ja oppeja. Näiden pohjalta haettiin uudenlaista lähestymistapaa ja työkaluja suomalaisten luistelukoulumallien toimivuuden kehittämiseen ja eri jäälajien yhteistyön parantamiseen. Opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena syntyi Opas luistelukoulun kehittämiseen CanSkate-ohjelman avulla.
Työn ajankohtaisuutta ja merkityksellisyyttä tuki hallituksen Suomi liikkeelle- ja Liikkuva varhaiskasvatus -ohjelmat, sillä myös CanSkaten ydintavoite on tarjota liikkumisen iloa matalalla kynnyksellä. Työn tietoperustassa keskityttiin liikunnallisen kehityksen merkitykseen lasten hyvinvoinnille ja syvennyttiin aktiivista elämäntapaa edistävien harjoitusohjelmien laatimiseen. Lisäksi perehdyttiin siihen, miten lasten pitkäaikaisen motivaation ja innostuksen syntymistä liikuntaa kohtaan voidaan edistää.
Työn toimeksiantajana toimi Tapparan Taitoluistelijat, jossa pilotoitiin syksyllä 2024 CanSkate- ohjelman keskeisten periaatteiden toimivuutta. CanSkate-ohjelma painottaa jatkuvaa liikettä, jonka myötä lasten tulisi liikkua vähintään 90 prosenttia tunnin kulusta. Lasten liikkeen määrää luistelukoulutunnin aikana kellotettiin ennen pilotin alkua sekä pilotin lopussa.
Pilotti eteni Tapparan Taitoluistelijoiden kanssa onnistuneen yhteistyön myötä tavoitteiden mukaisesti. Luistelukoulutoimintaan saatiin uusia näkökulmia ja CanSkate-ohjelmaa muokattiin seuran toimintaan sopivaksi. Pilotin onnistumisesta kertoo konkreettinen mittari, liikkeen määrä, joka nousi 71 prosentista 89 prosenttiin. Myös kehittämishankkeeseen osallistuvilta saatu palaute oli positiivista ja kehitystyötä päätettiin jatkaa. Tulevaisuuden tavoitteena on kehittää tästä tutkimuksesta saatujen kokemusten pohjalta suomalaiselle jääurheilulle kaikki jääurheilulajit kattava luistelukouluohjelma.
Asiasanat
Luistelukoulu, liike, lapset, motivaatio, kehittämistutkimus.