Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Erikoistehosteet videopelissä Unreal Enginellä

Jakunaho, Antti (2025)

 
Avaa tiedosto
Jakunaho_Antti.pdf (2.354Mt)
Lataukset: 


Jakunaho, Antti
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504237376
Tiivistelmä
Tutkimuspyrkimyksenä on tarjota käytännön vinkkejä ja suosituksia pelinkehittäjille, jotka työskentelevät Unreal Enginellä erikoistehosteiden parissa. Tutkimus pyrkii myös avaamaan ymmärrystä siitä, miten erikoistehosteiden suunnittelu vaikuttaa pelin suorituskykyyn ja kuinka näitä tekijöitä voidaan tasapainottaa parhaan mahdollisen lopputuloksen saavuttamiseksi.
Työn tavoitteena on tutkia Unreal Engine 5:n partikkelijärjestelmiä, erityisesti
Niagaraa. Niagara koostuu moduuleista, jotka tarjoavat erilaisia ominaisuuksia
ja asetuksia. Työssä esitellään näiden moduulien käyttöä unohtamatta Niagaran peruskonsepteja ja arkkitehtuuria. Tämän jälkeen siirrytään käytännön tasolle, jossa luodaan valittu partikkelitehoste yksityiskohtaisesti. Prosessi dokumentoidaan kuvakaappauksilla ja selitetään vaihe vaiheelta. Työssä keskitytään siihen, kuinka Unreal Engine 5:n visuaalista koodausta hyödynnetään
partikkelisysteemin toimivuuden parantamiseksi.
Tutkimuksen tuloksissa käydään läpi luotu partikkelijärjestelmä ja vastataan
tutkimuskysymyksiin. Tutkimus keskittyy arvioimaan, miten eri työkalut soveltuvat erikoistehosteiden luomiseen ja toteuttamiseen. Tuloksissa käsitellään
esimerkein Unreal Enginen ominaisuuksia ja perehdytään syvemmin partikkeli
järjestelmään sekä siihen, miten luodaan partikkelijärjestelmä. Tulosluvussa
annetaan myös suosituksia tehokkaista optimointimenetelmistä, käsitellään
resurssien hallintaa ja suunnitteluperiaatteita, jotka varmistavat erikoistehosteiden sujuvan toiminnan eri laitteilla.
 
The thesis aimed to provide practical tips and recommendations for game developers working with special effects in Unreal Engine. It also sought to improve the understanding of special effects’ design impact on game performance and means to balance these factors for the best possible outcome.
The objective of this study was to explore Unreal Engine 5’s particle system,
particularly Niagara.
Niagara includes modules that provide a range of features and settings. This
paper introduces the use of Niagara’s modules while also covering its fundamental concepts and architecture. In the discussion part, the creation of a selected particle effect is described in detail. The process is documented with
screenshots and explained step by step. In particular, the focus is on leveraging Unreal Engine 5’s visual scripting to enhance the functionality of the particle system.
The study resulted in an evaluation of the suitability of different tools for designing and implementing special effects. The results illustrate Unreal Engine’s features with examples and provide an in-depth look at the particle system, explaining the creation of particle effects. Additionally, recommendations
are given for effective optimization methods, resource management, and design principles to ensure smooth special effects performance.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste