Liukuhihnan modernisointi
Siljanto, Roni (2025)
Siljanto, Roni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504237325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504237325
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö käsitteli TAMKin linjastosimulaattorin ohjauskeskuksen suunnittelua ja rakentamista sekä oikosulkumoottorin sijoittamista. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä linjastosimulaattorista turvallisempi ja ohjattavampi. Opinnäytetyö toimii myös opetusmateriaalina opiskelijoille linjastosimulaattorin ohjelmoimisessa. Työ pyrittiin tekemään tasolla, joka vastaisi työelämässä oikeaa tuotekehitysprojektia.
Opinnäytetyö koostui monesta eri komponentista toteuttaen turvallisen ja toimivan liukuhihnan ohjauksen. Työn oleellisimpina osina käytettiin Commander S100 -taajuusmuuttajaa ohjaamaan LS63M/T oikosulkumoottoria sekä 3TK2825-turvarelettä varmistamaan turvallisen käytön. Järjestelmää ohjataan PLC:llä tuottamalla käskyn pyöriä myötäpäivään tai vastapäivään sekä analogiasignaalilla (0-10V), joka ohjaa moottorin nopeutta. Taajuusmuuttajan avulla liukuhihnan nopeutta voidaan säätää välillä 0–300 mm/s.
Opinnäytetyössä perehdytään koneturvallisuuden säädöksiin ja standardeihin, järjestelmän suunnitteluun, toteutukseen ja lopputulokseen. Opinnäytetyössä onnistuttiin testaamaan järjestelmän toimivuus erillisellä ohjauspaneelilla. Ohjauspaneelille menevät johdot kytkettiin lopulta pääkeskuksen PLC:hen, jolloin ohjaus siirtyi käsiohjauksesta kokonaan automaatiojärjestelmän ohjattavaksi. Opinnäytetyössä päästiin tavoitteisiin työn tilaajan vaatimuksien mukaisesti lukuun ottamatta paria kohtaa, jotka muuttuivat työn aikana. Kehitysehdotuksina annettiin ratkaisuja järjestelmän parantamiseen.
Opinnäytetyö koostui monesta eri komponentista toteuttaen turvallisen ja toimivan liukuhihnan ohjauksen. Työn oleellisimpina osina käytettiin Commander S100 -taajuusmuuttajaa ohjaamaan LS63M/T oikosulkumoottoria sekä 3TK2825-turvarelettä varmistamaan turvallisen käytön. Järjestelmää ohjataan PLC:llä tuottamalla käskyn pyöriä myötäpäivään tai vastapäivään sekä analogiasignaalilla (0-10V), joka ohjaa moottorin nopeutta. Taajuusmuuttajan avulla liukuhihnan nopeutta voidaan säätää välillä 0–300 mm/s.
Opinnäytetyössä perehdytään koneturvallisuuden säädöksiin ja standardeihin, järjestelmän suunnitteluun, toteutukseen ja lopputulokseen. Opinnäytetyössä onnistuttiin testaamaan järjestelmän toimivuus erillisellä ohjauspaneelilla. Ohjauspaneelille menevät johdot kytkettiin lopulta pääkeskuksen PLC:hen, jolloin ohjaus siirtyi käsiohjauksesta kokonaan automaatiojärjestelmän ohjattavaksi. Opinnäytetyössä päästiin tavoitteisiin työn tilaajan vaatimuksien mukaisesti lukuun ottamatta paria kohtaa, jotka muuttuivat työn aikana. Kehitysehdotuksina annettiin ratkaisuja järjestelmän parantamiseen.