Varhaiskasvatuksessa työskentelevien kokemuksia terveyttä edistävän liikunnan ohjausosaamisesta
Laine, Mikko; Partanen, Heta; Raulamo, Sonja (2025)
Laine, Mikko
Partanen, Heta
Raulamo, Sonja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504237357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504237357
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksessa työskentelevien henkilöiden terveyttä edistävän liikunnan ohjausosaamista. Opinnäytetyössä kerättiin tietoa siitä, minkälaista osaamista heillä on terveyttä edistävän liikunnan ohjaamisesta ja mitä osaamista he kokevat tarvitsevansa liikunnan ohjaustaitoihin.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista näkökulmaa ja se toteutettiin varhaiskasvatuksessa työskenteleville henkilöille käyttäen puolistrukturoitua yksilöhaastattelua. Aineisto kerättiin joulukuussa 2024 ja tammikuussa 2025 ja se analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Haastateltavina oli viisi varhaiskasvatuksessa työskentelevää henkilöä.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että suurimmalla osalla varhaiskasvatuksessa työskentelevistä henkilöistä ei ollut varsinaista osaamista terveyttä edistävän liikunnan ohjaamisesta. He kokivat tarvitsevansa lisää tietoa varhaiskasvatusikäisten lasten liikunnan ohjaamisesta, osaamista liikuntatuokioiden järjestämiseen ja suunnitteluun eri tasoisille lapsille sekä käytännön ideoita liikuntatuokioiden toteuttamiseen. Tulosten perusteella varhaiskasvatuksessa työskentelevien henkilöiden terveyttä edistävän liikunnan ohjausosaamista tulisi kehittää, jotta laadukas ja monipuolinen liikuntakasvatus varhaiskasvatuksessa toteutuu. The aim of the thesis was to find out the health-promoting physical activity guid-ance skills of people working in early childhood education. The thesis collected information about what kind of knowledge they have about guiding health-promoting physical activity and what competences they feel they need for physi-cal activity guidance skills.
The thesis used a qualitative perspective and was carried out with people work-ing in early childhood education using semi-structured individual interviews. The data was collected in December 2024 and January 2025 and analyzed using data-based content analysis. The interviewees were five people working in early childhood education.
The results of the thesis showed that the majority of people working in early childhood education did not have competence knowledge about guiding health-promoting physical activity. They felt they needed more information about physi-cal education guidance for children in early childhood education, knowledge of organizing and planning physical education sessions for children of different lev-els, and practical ideas for implementing physical education sessions. Based on the results, the health-promoting physical education guidance skills of people working in early childhood education should be developed in order to achieve high-quality and diverse physical education in early childhood education.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista näkökulmaa ja se toteutettiin varhaiskasvatuksessa työskenteleville henkilöille käyttäen puolistrukturoitua yksilöhaastattelua. Aineisto kerättiin joulukuussa 2024 ja tammikuussa 2025 ja se analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Haastateltavina oli viisi varhaiskasvatuksessa työskentelevää henkilöä.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että suurimmalla osalla varhaiskasvatuksessa työskentelevistä henkilöistä ei ollut varsinaista osaamista terveyttä edistävän liikunnan ohjaamisesta. He kokivat tarvitsevansa lisää tietoa varhaiskasvatusikäisten lasten liikunnan ohjaamisesta, osaamista liikuntatuokioiden järjestämiseen ja suunnitteluun eri tasoisille lapsille sekä käytännön ideoita liikuntatuokioiden toteuttamiseen. Tulosten perusteella varhaiskasvatuksessa työskentelevien henkilöiden terveyttä edistävän liikunnan ohjausosaamista tulisi kehittää, jotta laadukas ja monipuolinen liikuntakasvatus varhaiskasvatuksessa toteutuu.
The thesis used a qualitative perspective and was carried out with people work-ing in early childhood education using semi-structured individual interviews. The data was collected in December 2024 and January 2025 and analyzed using data-based content analysis. The interviewees were five people working in early childhood education.
The results of the thesis showed that the majority of people working in early childhood education did not have competence knowledge about guiding health-promoting physical activity. They felt they needed more information about physi-cal education guidance for children in early childhood education, knowledge of organizing and planning physical education sessions for children of different lev-els, and practical ideas for implementing physical education sessions. Based on the results, the health-promoting physical education guidance skills of people working in early childhood education should be developed in order to achieve high-quality and diverse physical education in early childhood education.