Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Det försummade barnet : en kvalitativ studie om hur småbarnspedagogiken upptäcker och stöder barn till föräldrar med bristande föräldraskap

Strand, Daniela; Vesterlund, Andrea (2025)

 
Avaa tiedosto
Strand_Vesterlund.pdf (647.9Kt)
Lataukset: 


Strand, Daniela
Vesterlund, Andrea
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247446
Tiivistelmä
För de flesta barn är Finland ett tryggt land att växa upp i. Det finns omfattande trygghetssystem för barn och unga som är avsedd att säkerställa deras välbefinnande och skydda dem från olika risker och skador. Trots detta finns det många barn i utsatta situationer som inte får det stöd och den hjälp de har rätt till, särskilt när det gäller barn som utsätts för våld och övergrepp.

Det här arbetet handlar om försummade barn. Syftet med arbetet är att beskriva hur personal inom småbarnspedagogiken upptäcker och stöder barn till föräldrar som brister i sitt föräldraskap. Ett syfte är också att beskriva de resurser och verktyg som personal inom småbarnspedagogiken behöver för att stöda dessa barn samt även hur det interprofessionella samarbetet ser ut kring de försummade barnen.

De centrala frågeställningarna i arbetet är: Vilka tecken inom småbarnspedagogiken kan indikera att ett barn är utsatt? Vilka resurser och verktyg behöver personal inom småbarnspedagogiken för att effektivt kunna stöda dessa barn? Hur fungerar interprofessionellt arbete inom småbarnspedagogiken kring bristande föräldraskap?

​​Undersökningen genomfördes som en kvalitativ​ undersökning genom intervjuer med fyra professionella inom småbarnspedagogiken från olika daghem i en kommun i Österbotten. Resultatet visade att försummelse av barn inom småbarnspedagogiken kan upptäckas på flera olika sätt. Det framkom även att kunskap om detta ämne är begränsad och att det saknas specifika metoder för att stöda dessa barn. Interprofessionellt samarbete är avgörande för att kunna ge effektivt stöd till dessa barn.
 
For most children, Finland is a safe country to grow up in. There are extensive support systems for children and young people designed to ensure their well-being and protect them from various risks and harm. Despite this, many children in vulnerable situations do not receive the support and help they are entitled to, especially when it comes to children who are subjected to violence and abuse.

This work focuses on neglected children. The purpose of this study is to describe how personnel in early childhood education detect and support children whose parents are lacking in their parenting. Another aim is to describe the resources and tools that staff in early childhood education need to support these children, as well as how interprofessional collaboration operates around neglected children.

The central questions in this study are: What signs within early childhood education can indicate that a child is at risk? What resources and tools do personnel in early childhood education need to effectively support these children? How does interprofessional work within early childhood education function regarding inadequate parenting?

The investigation was conducted as a qualitative study through interviews with four professionals in early childhood education from different daycare centers in a municipality in Ostrobothnia. The results showed that neglect of children within early childhood education can be detected in various ways. It also became evident that knowledge about this subject is limited and that there is a lack of specific methods to support these children. Interprofessional collaboration is crucial in providing effective support to these children.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste