Tehtäväpaketti oppimisen tueksi näytteenottoharjoitteluun
Erkinheimo, Emilia; Julkunen, Eveliina (2025)
Erkinheimo, Emilia
Julkunen, Eveliina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504237405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504237405
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda yhteistyöorganisaatiolle tehtäväpaketti näytteenottoharjoitteluun tuleville bioanalyytikko-opiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea näytteenottoharjoittelussa olevien opiskelijoiden oppimista sekä yhtenäistää heidän saamaansa ohjausta harjoittelun aikana. Lisäksi tavoitteena oli muodostaa tehtäväpaketista sellainen, että se on käytettävissä laajasti yhteistyöorganisaation eri näytteenottopisteissä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Fimlab Laboratoriot Oy:n kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminallisena. Teoreettinen viitekehys pohjautuu oppimisen näkökulmasta motivaatioon sekä metakognitioon, jotka ovat keskeisiä tekijöitä esimerkiksi opiskelijan itseohjautuvuudessa. Lisäksi tarkastellaan eri ammattikorkeakoulujen näytteenoton harjoittelujakson sisältöjä sekä tavoitteita. Varsinaisen näytteenoton teoriaosuus painottuu verinäytteisiin sekä sydänfilmiin. Näiden lisäksi teoriaosuus esittelee myös virtsa- ja ulostenäytteenottoon liittyviä tekijöitä sekä muita mahdollisia näytteitä, joita voivat olla esimerkiksi mikrobiologiset näytteet ja gynekologiset irtosolunäytteet.
Tehtäväpaketti koostettiin PowerPoint-alustalle, ja se sisältää kokonaisuudessaan 28 tehtävädiaa. Tehtävät jaoteltiin kolmelle tasolle taitotason mukaan, jotta opiskelijan on mahdollista valita itselleen sopivan tasoiset tehtävät. Enemmistö tehtävädioista (15) liittyy verinäytteenottoon. Osassa dioista kysymykset ovat moniosaisia, ja sisältävät esimerkiksi useamman kysymyksen aihepiiriin liittyen. Mukana on myös kuvatehtäviä, joihin otettiin kuvat yhteistyötahon tiloissa sovitun mukaisesti. Tehtäväpaketti sisältää muun muassa erilaisia potilastapauksia, ohjekirjaan tutustumista sekä preanalytiikkaan liittyviä kysymyksiä. Viimeisille dioille sijoitettiin esimerkkivastauksia, joiden tarkoitus on antaa opiskelijalle käsitystä siitä, miten tehtäviin olisi voinut vastata.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminallisena. Teoreettinen viitekehys pohjautuu oppimisen näkökulmasta motivaatioon sekä metakognitioon, jotka ovat keskeisiä tekijöitä esimerkiksi opiskelijan itseohjautuvuudessa. Lisäksi tarkastellaan eri ammattikorkeakoulujen näytteenoton harjoittelujakson sisältöjä sekä tavoitteita. Varsinaisen näytteenoton teoriaosuus painottuu verinäytteisiin sekä sydänfilmiin. Näiden lisäksi teoriaosuus esittelee myös virtsa- ja ulostenäytteenottoon liittyviä tekijöitä sekä muita mahdollisia näytteitä, joita voivat olla esimerkiksi mikrobiologiset näytteet ja gynekologiset irtosolunäytteet.
Tehtäväpaketti koostettiin PowerPoint-alustalle, ja se sisältää kokonaisuudessaan 28 tehtävädiaa. Tehtävät jaoteltiin kolmelle tasolle taitotason mukaan, jotta opiskelijan on mahdollista valita itselleen sopivan tasoiset tehtävät. Enemmistö tehtävädioista (15) liittyy verinäytteenottoon. Osassa dioista kysymykset ovat moniosaisia, ja sisältävät esimerkiksi useamman kysymyksen aihepiiriin liittyen. Mukana on myös kuvatehtäviä, joihin otettiin kuvat yhteistyötahon tiloissa sovitun mukaisesti. Tehtäväpaketti sisältää muun muassa erilaisia potilastapauksia, ohjekirjaan tutustumista sekä preanalytiikkaan liittyviä kysymyksiä. Viimeisille dioille sijoitettiin esimerkkivastauksia, joiden tarkoitus on antaa opiskelijalle käsitystä siitä, miten tehtäviin olisi voinut vastata.