Aikuisten ADHD-ryhmään osallistuneiden kokemuksia ryhmässä toteutetusta psykoedukaatiosta
Usvametsä, Päivi (2025)
Usvametsä, Päivi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504237423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504237423
Tiivistelmä
ADHD-oireet voivat heikentää aikuisen elämänlaatua. Oireiden tunnistaminen ja hoitoon pääsyn nopeuttaminen ovat keskeisiä tekijöitä elämänhallinnan ja hyvinvoinnin parantamisessa. Matalan kynnyksen ryhmämuotoisella tuella on merkittävä rooli tiedon lisäämisessä, oirearvioinnissa, vertaistuen tarjoamisessa sekä läheisten tukemisessa.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ADHD-ryhmään osallistujilla oli psykoedukaatiosta. Aineisto kerättiin syksyllä 2024 kymmeneltä ADHD-ryhmään osallistuneelta aikuiselta yksilöhaastatteluilla. Tutkimus tarkasteli, mitä tietoja ja keinoja osallistujat olivat saaneet ADHD:stä sekä esiin nousseita kehittämisideoita.
Tulokset osoittivat, että psykoedukaatio on hyödyllinen menetelmä ADHD-ryhmäohjauksessa. Ryhmän koettiin lisäävän ymmärrystä ADHD:n oireista ja vaikutuksista arjessa, vähentävän itsekritiikkiä ja stigmaa, vahvistavan itsetuntoa ja tukevan selviytymisstrategioiden omaksumista. Vertaistuen merkitys oli keskeinen, sillä se vahvisti elämänhallintaa ja auttoi ADHD:n haasteiden kohtaamisessa.
Tutkimus korosti monipuolisen asiantuntijatiedon merkitystä ADHD-aikuisten ja heidän läheistensä tukemisessa psykoedukatiivisessa ryhmäohjauksessa. Tulokset tarjosivat tietoa ryhmäohjausmallin kehittämiseksi, tavoitteena parantaa ryhmäohjauksen saavutettavuutta, osallistujakeskeisyyttä ja monipuolisuutta sekä yksilöllisten että yhteisöllisten tarpeiden huomioimiseksi ryhmäohjauksessa.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ADHD-ryhmään osallistujilla oli psykoedukaatiosta. Aineisto kerättiin syksyllä 2024 kymmeneltä ADHD-ryhmään osallistuneelta aikuiselta yksilöhaastatteluilla. Tutkimus tarkasteli, mitä tietoja ja keinoja osallistujat olivat saaneet ADHD:stä sekä esiin nousseita kehittämisideoita.
Tulokset osoittivat, että psykoedukaatio on hyödyllinen menetelmä ADHD-ryhmäohjauksessa. Ryhmän koettiin lisäävän ymmärrystä ADHD:n oireista ja vaikutuksista arjessa, vähentävän itsekritiikkiä ja stigmaa, vahvistavan itsetuntoa ja tukevan selviytymisstrategioiden omaksumista. Vertaistuen merkitys oli keskeinen, sillä se vahvisti elämänhallintaa ja auttoi ADHD:n haasteiden kohtaamisessa.
Tutkimus korosti monipuolisen asiantuntijatiedon merkitystä ADHD-aikuisten ja heidän läheistensä tukemisessa psykoedukatiivisessa ryhmäohjauksessa. Tulokset tarjosivat tietoa ryhmäohjausmallin kehittämiseksi, tavoitteena parantaa ryhmäohjauksen saavutettavuutta, osallistujakeskeisyyttä ja monipuolisuutta sekä yksilöllisten että yhteisöllisten tarpeiden huomioimiseksi ryhmäohjauksessa.