ADHD:n käsittely Opettaja-lehdessä 2013–2023
Saari, Juho (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247447
Tiivistelmä
Aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriö (ADHD) on neuropsykiatrinen häiriö, joka vaikuttaa yksilön kykyyn säädellä tarkkaavaisuutta, impulsiivisuutta ja aktiivisuutta. Suomessa ADHD-diagnoosien määrä on kasvanut, ja ilmiötä käsitellään erityisesti koulumaailmaan liittyvien haasteiden yhteydessä. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin ADHD:n käsittelyä opettajien ammattilehdessä (Opettaja) vuosina 2013–2023. Työn tarkoituksena oli tarkastella, miten ADHD:sta kirjoitetaan ja miten se ymmärretään ilmiönä. Tämä tieto voi tukea ADHD-diagnosoitujen yksilöiden tunnistamista ja tukemista erilaisissa yhteiskunnallisissa ympäristöissä sekä tarjota näkökulmia siihen, miten ADHD:sta on kirjoitettu.
Tutkimuskysymyksenä oli, miten Opettaja-lehti käsitteli ADHD:ta tarkasteluvälillä 2013–2023. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Opettaja-lehdistä etsittiin kaikki maininnat ADHD:sta, ja tämä materiaali analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Sisällönanalyysissä hyödynnettiin koodausprosessia, jossa lehdestä löytyneet merkitykselliset sisällöt teemoiteltiin ja luokiteltiin.
Tulosten perusteella Opettaja-lehdessä käsitellyt aiheet jakautuivat kolmeen pääteemaan: ADHD:n haasteet, ADHD:ta koskevan ymmärryksen ja osaamisen lisääminen sekä ADHD:n tarkastelu voimavarana. ADHD:n haasteet jakautuivat edelleen oireisiin ja haasteisiin suhteessa ympäristöön. Teemat kuvaavat ADHD:ta useasta eri perspektiivistä ja tarjoavat näkökulman siihen, millaisen kuvan ADHD:sta saa lukemalla Opettaja-lehteä.
ADHD nähdään usein yksilön haasteiden kautta, ja siksi on tärkeää pohtia kriittisesti, miten yhteiskunnalliset rakenteet voivat omalta osaltaan vaikeuttaa ADHD-diagnosoitujen elämää. Tuleeko ADHD-diagnosoitujen mukautua muuttuvaan yhteiskuntaan, vai tulisiko yhteiskunnan mukautua vastaamaan paremmin neuroepätyypillisten tarpeisiin? Ymmärryksen lisääminen, inklusiivisuus ja oikeanlainen tuki mahdollistavat ADHD-diagnosoitujen hyvinvoinnin ja osallisuuden yhteiskunnassa.
Tutkimuskysymyksenä oli, miten Opettaja-lehti käsitteli ADHD:ta tarkasteluvälillä 2013–2023. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Opettaja-lehdistä etsittiin kaikki maininnat ADHD:sta, ja tämä materiaali analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Sisällönanalyysissä hyödynnettiin koodausprosessia, jossa lehdestä löytyneet merkitykselliset sisällöt teemoiteltiin ja luokiteltiin.
Tulosten perusteella Opettaja-lehdessä käsitellyt aiheet jakautuivat kolmeen pääteemaan: ADHD:n haasteet, ADHD:ta koskevan ymmärryksen ja osaamisen lisääminen sekä ADHD:n tarkastelu voimavarana. ADHD:n haasteet jakautuivat edelleen oireisiin ja haasteisiin suhteessa ympäristöön. Teemat kuvaavat ADHD:ta useasta eri perspektiivistä ja tarjoavat näkökulman siihen, millaisen kuvan ADHD:sta saa lukemalla Opettaja-lehteä.
ADHD nähdään usein yksilön haasteiden kautta, ja siksi on tärkeää pohtia kriittisesti, miten yhteiskunnalliset rakenteet voivat omalta osaltaan vaikeuttaa ADHD-diagnosoitujen elämää. Tuleeko ADHD-diagnosoitujen mukautua muuttuvaan yhteiskuntaan, vai tulisiko yhteiskunnan mukautua vastaamaan paremmin neuroepätyypillisten tarpeisiin? Ymmärryksen lisääminen, inklusiivisuus ja oikeanlainen tuki mahdollistavat ADHD-diagnosoitujen hyvinvoinnin ja osallisuuden yhteiskunnassa.