Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

ADHD:n käsittely Opettaja-lehdessä 2013–2023

Saari, Juho (2025)

Avaa tiedosto
Saari_Juho.pdf (986.2Kt)
Lataukset: 


Saari, Juho
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247447
Tiivistelmä
Aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriö (ADHD) on neuropsykiatrinen häiriö, joka vaikuttaa yksilön kykyyn säädellä tarkkaavaisuutta, impulsiivisuutta ja aktiivisuutta. Suomessa ADHD-diagnoosien määrä on kasvanut, ja ilmiötä käsitellään erityisesti koulumaailmaan liittyvien haasteiden yhteydessä. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin ADHD:n käsittelyä opettajien ammattilehdessä (Opettaja) vuosina 2013–2023. Työn tarkoituksena oli tarkastella, miten ADHD:sta kirjoitetaan ja miten se ymmärretään ilmiönä. Tämä tieto voi tukea ADHD-diagnosoitujen yksilöiden tunnistamista ja tukemista erilaisissa yhteiskunnallisissa ympäristöissä sekä tarjota näkökulmia siihen, miten ADHD:sta on kirjoitettu.

Tutkimuskysymyksenä oli, miten Opettaja-lehti käsitteli ADHD:ta tarkasteluvälillä 2013–2023. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Opettaja-lehdistä etsittiin kaikki maininnat ADHD:sta, ja tämä materiaali analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Sisällönanalyysissä hyödynnettiin koodausprosessia, jossa lehdestä löytyneet merkitykselliset sisällöt teemoiteltiin ja luokiteltiin.

Tulosten perusteella Opettaja-lehdessä käsitellyt aiheet jakautuivat kolmeen pääteemaan: ADHD:n haasteet, ADHD:ta koskevan ymmärryksen ja osaamisen lisääminen sekä ADHD:n tarkastelu voimavarana. ADHD:n haasteet jakautuivat edelleen oireisiin ja haasteisiin suhteessa ympäristöön. Teemat kuvaavat ADHD:ta useasta eri perspektiivistä ja tarjoavat näkökulman siihen, millaisen kuvan ADHD:sta saa lukemalla Opettaja-lehteä.

ADHD nähdään usein yksilön haasteiden kautta, ja siksi on tärkeää pohtia kriittisesti, miten yhteiskunnalliset rakenteet voivat omalta osaltaan vaikeuttaa ADHD-diagnosoitujen elämää. Tuleeko ADHD-diagnosoitujen mukautua muuttuvaan yhteiskuntaan, vai tulisiko yhteiskunnan mukautua vastaamaan paremmin neuroepätyypillisten tarpeisiin? Ymmärryksen lisääminen, inklusiivisuus ja oikeanlainen tuki mahdollistavat ADHD-diagnosoitujen hyvinvoinnin ja osallisuuden yhteiskunnassa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste