STP-mallin hyödyntäminen aloittelevan verkkokaupan markkinoinnissa
Hanski, Eetu (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247492
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka STP-mallia (segmentointi, kohdentaminen ja positiointi) voidaan hyödyntää digitaalisen markkinoinnin strategisessa suunnittelussa ilman asiakasdataa kuvitteelliselle verkkokaupalle. Työssä tutkittiin, miten markkinasegmenttejä voidaan tunnistaa ja arvioida, millaisia keinoja kohdentamis- ja positiointistrategiassa käytetään ja mitkä ovat STP-mallin mahdollisuudet verkkokaupan markkinoinnissa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi strategia/malli siitä, miten aloitteleva verkkokauppayritys voi hyödyntää STP-mallia markkinointistrategian suunnittelussa. Teoreettinen viitekehys koostui STP-mallia käsittelevästä kirjallisuudesta. Empiirisessä osiossa hyödynnettiin STP-mallin tietoperustan teoriaa kuvitteellisen verkkokaupan markkinointistrategian suunnittelussa.
Työn tuloksena havaittiin, että tehokas STP-mallin käyttö on kannattavaa, erityisesti tilanteissa, joissa asiakasdataa ei ole käytettävissä. STP-mallin oikeanlaisella käytöllä voidaan nostaa verkkokaupan liiketoiminnan onnistumisen todennäköisyyttä huomattavasti tilanteessa, jossa verrataan sitä kauppaan, joka ei STP-mallia käyttäisi. Positioinnilla pystyttiin luoda selkeä teoreettinen markkina-asema kilpailijoihin nähden. Tutkimus osoitti, että STP-mallin hyödyntäminen antaa toimivan viitekehyksen digitaalisen markkinoinnin suunnitteluun. Sen soveltaminen voi auttaa varsinkin aloittelevia verkkokauppoja markkinointistrategian suunnittelussa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi strategia/malli siitä, miten aloitteleva verkkokauppayritys voi hyödyntää STP-mallia markkinointistrategian suunnittelussa. Teoreettinen viitekehys koostui STP-mallia käsittelevästä kirjallisuudesta. Empiirisessä osiossa hyödynnettiin STP-mallin tietoperustan teoriaa kuvitteellisen verkkokaupan markkinointistrategian suunnittelussa.
Työn tuloksena havaittiin, että tehokas STP-mallin käyttö on kannattavaa, erityisesti tilanteissa, joissa asiakasdataa ei ole käytettävissä. STP-mallin oikeanlaisella käytöllä voidaan nostaa verkkokaupan liiketoiminnan onnistumisen todennäköisyyttä huomattavasti tilanteessa, jossa verrataan sitä kauppaan, joka ei STP-mallia käyttäisi. Positioinnilla pystyttiin luoda selkeä teoreettinen markkina-asema kilpailijoihin nähden. Tutkimus osoitti, että STP-mallin hyödyntäminen antaa toimivan viitekehyksen digitaalisen markkinoinnin suunnitteluun. Sen soveltaminen voi auttaa varsinkin aloittelevia verkkokauppoja markkinointistrategian suunnittelussa.