Asiakasluottamus luonnonkosmetiikkamarkkinoilla
Tyni, Maiju (2025)
Tyni, Maiju
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247498
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisin keinoin luonnonkosmetiikkayritys voi rakentaa asiakasluottamusta ilman virallisia sertifikaatteja. Sertifikaatit asettavat tuotteille tietyt laatukriteerit ja helpottavat asiakkaita tunnistamaan vastuullisina ja aitoina pidettäviä tuotteita. Sertifiointiprosessi voi kuitenkin olla erityisesti pienyrityksille haasteellinen. Työ sai alkuna toimeksiantajayrityksen, Luonnon oma Oy:n tarpeesta ymmärtää, miten asiakasluottamusta voidaan rakentaa ilman virallista sertifiointia.
Opinnäytetyö alkaa toimeksiantajayrityksen esittelyllä. Tämän jälkeen siirrytään teoriaosuuteen, jossa käsitellään luonnonkosmetiikan määritelmää, sertifikaatteja, viherpesun ilmiötä sekä asiakasluottamuksen rakentumista.
Tutkimusosiossa analysoidaan sähköisellä kyselylomakkeella kerättyä aineistoa, joka käsittelee erityisesti luonnonkosmetiikkasertifikaattien merkitystä asiakkaiden ostopäätöksissä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, ja kohderyhmänä olivat luonnonkosmetiikan käyttäjät. Aineiston avulla selvitettiin asiakkaiden näkemyksiä vastuullisuusviestinnästä ja sertifikaattien vaikutuksesta ostopäätöksiin.
Tulosten perusteella asiakkaiden luottamus rakentuu ennen kaikkea yrityksen avoimuuden, tuotannon ja raaka-aineiden läpinäkyvyyden sekä faktapohjaisen ja rehellisen viestinnän kautta. Vaikka sertifikaatit tunnetaan ja tunnustetaan, ne eivät ole kuluttajille ratkaiseva tekijä ostopäätöksessä. Yritykset voivat vakuuttaa vastuullisuudestaan myös ilman sertifiointia, kun viestintä on selkeää, läpinäkyvää ja tukee brändin arvoja.
Opinnäytetyö alkaa toimeksiantajayrityksen esittelyllä. Tämän jälkeen siirrytään teoriaosuuteen, jossa käsitellään luonnonkosmetiikan määritelmää, sertifikaatteja, viherpesun ilmiötä sekä asiakasluottamuksen rakentumista.
Tutkimusosiossa analysoidaan sähköisellä kyselylomakkeella kerättyä aineistoa, joka käsittelee erityisesti luonnonkosmetiikkasertifikaattien merkitystä asiakkaiden ostopäätöksissä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, ja kohderyhmänä olivat luonnonkosmetiikan käyttäjät. Aineiston avulla selvitettiin asiakkaiden näkemyksiä vastuullisuusviestinnästä ja sertifikaattien vaikutuksesta ostopäätöksiin.
Tulosten perusteella asiakkaiden luottamus rakentuu ennen kaikkea yrityksen avoimuuden, tuotannon ja raaka-aineiden läpinäkyvyyden sekä faktapohjaisen ja rehellisen viestinnän kautta. Vaikka sertifikaatit tunnetaan ja tunnustetaan, ne eivät ole kuluttajille ratkaiseva tekijä ostopäätöksessä. Yritykset voivat vakuuttaa vastuullisuudestaan myös ilman sertifiointia, kun viestintä on selkeää, läpinäkyvää ja tukee brändin arvoja.