Research on the application of ISO 26000 standard : for case company
Martikainen, Aada (2025)
Martikainen, Aada
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247511
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ISO 26000 Yhteiskuntavastuuopas ¬standardia ja sen soveltamista sekä esitellä sen käyttömahdollisuutta kohdeyrityksen sosiaalisen vastuun oppaana.
Teoreettinen osa keskittyy ISO 26000 ¬standardiin, sekä sen pääperiaatteiden ja ydinaiheiden tutkimiseen. Aiemmat esimerkit standardin soveltamisesta tarkentavat standardin käytön etuja ja rajoituksia. Tiedonkeräämisessä käytettiin verkkosivustoja, asiakirjoja ja artikkeleita. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan myös tekstiili¬ ja muotiteollisuudelle tyypillisiä yhteiskuntavastuukysymyksiä. Perustietoja kohdeyrityksestä kerättiin kyselyllä, joka tehtiin kirjallisena yritysten edustajille. Kyselyssä selvitettiin kohdeyrityksen liiketoiminnan ominaispiirteitä ja sekä yrityksen yhteiskuntavastuutyötä.
Aiemmat esimerkit standardin soveltamisesta osoittavat, että yritysten yhteiskuntavastuukäytännöillä voi olla myönteisiä vaikutuksia sekä brändimielikuvaan että taloudelliseen tulokseen. Muotiteollisuuden yleisimpiä yhteiskuntavastuukysymyksiä koskeva tutkimus nosti esiin kaksi standardin seitsemästä ydinaiheesta; Ympäristö ja työelämän käytännöt. Tutkimuksessa havaittiin myös, että standardeilla on tärkeä rooli viestintävälineinä. Lopuksi, viimeisessä kappaleessa annettiin kohdeyritykselle viisi käytännön suositusta standardin soveltamisesta. The purpose of this thesis was to research the ISO 26000 Guidance on Social Responsibility ¬standard, and its application, and to introduce the possibility of using it as a guide on social responsibility work for the case company.
The theoretical part focused on researching the ISO 26000 standard, its main principles and core subjects. The earlier examples of the application of the standard elaborate the benefits and limitations. The information was gathered by using websites, documents and journals as secondary data. This thesis studied the common social responsibility issues of the textile and fashion industry, and primary data was collected through a survey, which was conducted in a written form for the case company representatives. The survey studied the characteristics of the business of the case company and researched the social responsibility work of the company.
The earlier examples of the application of the standard show that corporate social responsibility practices can have reputational benefits and positive effects on firms’ financial performance. The research on the most common social responsibility issues of the fashion industry highlighted two of the seven core subjects of the standard; The Environment and Labour practices. The research also found that standards play an important role as communication tools. Finally, the conclusion gave five practical recommendations for the case company on the application of the standard.
Teoreettinen osa keskittyy ISO 26000 ¬standardiin, sekä sen pääperiaatteiden ja ydinaiheiden tutkimiseen. Aiemmat esimerkit standardin soveltamisesta tarkentavat standardin käytön etuja ja rajoituksia. Tiedonkeräämisessä käytettiin verkkosivustoja, asiakirjoja ja artikkeleita. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan myös tekstiili¬ ja muotiteollisuudelle tyypillisiä yhteiskuntavastuukysymyksiä. Perustietoja kohdeyrityksestä kerättiin kyselyllä, joka tehtiin kirjallisena yritysten edustajille. Kyselyssä selvitettiin kohdeyrityksen liiketoiminnan ominaispiirteitä ja sekä yrityksen yhteiskuntavastuutyötä.
Aiemmat esimerkit standardin soveltamisesta osoittavat, että yritysten yhteiskuntavastuukäytännöillä voi olla myönteisiä vaikutuksia sekä brändimielikuvaan että taloudelliseen tulokseen. Muotiteollisuuden yleisimpiä yhteiskuntavastuukysymyksiä koskeva tutkimus nosti esiin kaksi standardin seitsemästä ydinaiheesta; Ympäristö ja työelämän käytännöt. Tutkimuksessa havaittiin myös, että standardeilla on tärkeä rooli viestintävälineinä. Lopuksi, viimeisessä kappaleessa annettiin kohdeyritykselle viisi käytännön suositusta standardin soveltamisesta.
The theoretical part focused on researching the ISO 26000 standard, its main principles and core subjects. The earlier examples of the application of the standard elaborate the benefits and limitations. The information was gathered by using websites, documents and journals as secondary data. This thesis studied the common social responsibility issues of the textile and fashion industry, and primary data was collected through a survey, which was conducted in a written form for the case company representatives. The survey studied the characteristics of the business of the case company and researched the social responsibility work of the company.
The earlier examples of the application of the standard show that corporate social responsibility practices can have reputational benefits and positive effects on firms’ financial performance. The research on the most common social responsibility issues of the fashion industry highlighted two of the seven core subjects of the standard; The Environment and Labour practices. The research also found that standards play an important role as communication tools. Finally, the conclusion gave five practical recommendations for the case company on the application of the standard.