Digimarkkinoinnin suunnitelma sosiaalisen median valmennusyritykselle
Ropponen, Sonja (2025)
Ropponen, Sonja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247493
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kohdeyrityksen digimarkkinointia. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä digimarkkinoinnin suunnitteluprosessiin. Toisena tavoitteena oli perehtyä valittuihin digimarkkinoinnin keinoihin. Kolmantena tavoitteena oli luoda yrityksen tavoitteita tukeva digimarkkinoinnin suunnitelma, jota yritys voi hyödyntää monipuolisesti markkinoinnissaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään digimarkkinoinnin suunnitteluprosessiin.
Suunnitteluprosessin eri vaiheita ovat tilanneanalyysi, tavoitteiden asettaminen, kohderyhmien ja budjetin määrittely, digimarkkinoinnin keinojen valinta, organisointi ja aikataulutus sekä seuranta ja arviointi. Teoriaosuudessa käsitellään myös digimarkkinoinnin keinoista valittuja sosiaalisen median kanavia, webinaareja, verkkosivuja ja sähköpostimarkkinointia.
Kohdeyrityksen digimarkkinoinnin suunnitelman laatiminen aloitettiin kartoittamalla yrityksen digimarkkinoinnin nykytilaa sekä tekemällä valittujen kilpailijoiden digimarkkinoinnin analyysia. Näiden tietojen pohjalta digimarkkinoinnin keinoiksi valittiin yritykselle merkityksellisemmät. Digimarkkinoinnin keinoiksi valikoitui sosiaalisen median kanavat, Instagram, Facebook, TikTok, YouTube sekä LinkedIn. Muita valittuja keinoja ovat vaikuttajamarkkinointi, webinaarit, verkkosivut sekä sähköpostimarkkinointi.
Digimarkkinoinnin suunnitelman tueksi luotiin markkinoinnin vuosikello, joka on työn salaisena liitteenä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään digimarkkinoinnin suunnitteluprosessiin.
Suunnitteluprosessin eri vaiheita ovat tilanneanalyysi, tavoitteiden asettaminen, kohderyhmien ja budjetin määrittely, digimarkkinoinnin keinojen valinta, organisointi ja aikataulutus sekä seuranta ja arviointi. Teoriaosuudessa käsitellään myös digimarkkinoinnin keinoista valittuja sosiaalisen median kanavia, webinaareja, verkkosivuja ja sähköpostimarkkinointia.
Kohdeyrityksen digimarkkinoinnin suunnitelman laatiminen aloitettiin kartoittamalla yrityksen digimarkkinoinnin nykytilaa sekä tekemällä valittujen kilpailijoiden digimarkkinoinnin analyysia. Näiden tietojen pohjalta digimarkkinoinnin keinoiksi valittiin yritykselle merkityksellisemmät. Digimarkkinoinnin keinoiksi valikoitui sosiaalisen median kanavat, Instagram, Facebook, TikTok, YouTube sekä LinkedIn. Muita valittuja keinoja ovat vaikuttajamarkkinointi, webinaarit, verkkosivut sekä sähköpostimarkkinointi.
Digimarkkinoinnin suunnitelman tueksi luotiin markkinoinnin vuosikello, joka on työn salaisena liitteenä.