Metsätien rakentaminen kustannustehokkaasti ja kestäväksi
Kakko, Miko (2025)
Kakko, Miko
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504207007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504207007
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan, miten metsätien kustannuksia saadaan pienennettyä materiaalin valinnoilla ja tien linjauksella. Työ on tutkimuksellinen, jota kirjallisuuskatsaus edustaa. Työn toimeksiantajana toimii Maanrakennus Markus Kauppi Oy. Metsäteiden rakentamiseen tarkoitettu tuki poistui käytöstä 1.1.2025. Opinnäytetyö on ajankohtainen, koska on entistäkin tärkeämpää tarkastella metsätien kustannuksia.
Opinnäytetyössä käydään metsätien rakentamisen eri vaiheita läpi, jotta saadaan mahdollisimman kattava käsitys metsätien rakentamisesta. Suunnitteluvaiheessa pystytään vaikuttamaan metsätien kustannuksiin. Metsätien rakentaminen aloitetaan rakentamalla alusrakenne. Rakentaminen tapahtuu kaivamalla ojamaata tien pohjaksi. Tasoittaminen ja tiivistäminen on tärkeä osa alusrakenteen rakentamista, jotta päällysrakenne voidaan tehdä mahdollisimman kustannustehokkaasti.
Päällysrakenne voidaan rakentaa rakentamalla kerrokset erikseen. Eristys- ja suodatinkerros estää kapillaarisen veden nousun tien rakenteisiin ja estää päällysrakenteen sekoittumisen tien alusrakenteisiin. Jakava ja kantava kerros jakaa tiehen kohdistunutta kuormitusta pohjamaahan, sekä toimii samalla kantavana rakenteena. Kulutuskerros on tien ylin kerros, joka tekee tien pinnasta tasaisen ja kantaa kuormitusta. Pohjamaan kantavuuden ja routimattomuuden salliessa alusrakenteen rakentamisen jälkeen voidaan suorittaa pelkkä sorastus, jossa jakava ja kantava kerros sekä kulutuskerros ovat samassa kerroksessa.
Metsätien rakentamisessa on tärkeää huomioida tienkäyttäjien tarpeet. Metsätien rakenteiden valintaan vaikuttaa tien vaatima kantavuusvaatimus. Savi- ja silttimaalle rakennettavan metsätien materiaalikustannukset ovat 40–52 prosenttia kalliimmat kuin tien rakentaminen soramoreenille. Sorastus vähentää käytettävän materiaalin tarvetta 0,5 tonnia metriä kohden. Metsätien säännöllinen kunnostus pitää tien kestävässä kunnossa. Urapainaumien syvyys ei saa olla yli 40 millimetriä. Mikäli urat ovat syvempiä, tien kerrokset sekoittuvat ja tällöin tien kantavuus heikkenee. Savi- ja silttimaille metsätietä rakentaessa materiaalikustannukset nousevat. Metsätien linjauksessa pystytään vaikuttamaan merkittävästi materiaalikustannuksiin.
Opinnäytetyössä käydään metsätien rakentamisen eri vaiheita läpi, jotta saadaan mahdollisimman kattava käsitys metsätien rakentamisesta. Suunnitteluvaiheessa pystytään vaikuttamaan metsätien kustannuksiin. Metsätien rakentaminen aloitetaan rakentamalla alusrakenne. Rakentaminen tapahtuu kaivamalla ojamaata tien pohjaksi. Tasoittaminen ja tiivistäminen on tärkeä osa alusrakenteen rakentamista, jotta päällysrakenne voidaan tehdä mahdollisimman kustannustehokkaasti.
Päällysrakenne voidaan rakentaa rakentamalla kerrokset erikseen. Eristys- ja suodatinkerros estää kapillaarisen veden nousun tien rakenteisiin ja estää päällysrakenteen sekoittumisen tien alusrakenteisiin. Jakava ja kantava kerros jakaa tiehen kohdistunutta kuormitusta pohjamaahan, sekä toimii samalla kantavana rakenteena. Kulutuskerros on tien ylin kerros, joka tekee tien pinnasta tasaisen ja kantaa kuormitusta. Pohjamaan kantavuuden ja routimattomuuden salliessa alusrakenteen rakentamisen jälkeen voidaan suorittaa pelkkä sorastus, jossa jakava ja kantava kerros sekä kulutuskerros ovat samassa kerroksessa.
Metsätien rakentamisessa on tärkeää huomioida tienkäyttäjien tarpeet. Metsätien rakenteiden valintaan vaikuttaa tien vaatima kantavuusvaatimus. Savi- ja silttimaalle rakennettavan metsätien materiaalikustannukset ovat 40–52 prosenttia kalliimmat kuin tien rakentaminen soramoreenille. Sorastus vähentää käytettävän materiaalin tarvetta 0,5 tonnia metriä kohden. Metsätien säännöllinen kunnostus pitää tien kestävässä kunnossa. Urapainaumien syvyys ei saa olla yli 40 millimetriä. Mikäli urat ovat syvempiä, tien kerrokset sekoittuvat ja tällöin tien kantavuus heikkenee. Savi- ja silttimaille metsätietä rakentaessa materiaalikustannukset nousevat. Metsätien linjauksessa pystytään vaikuttamaan merkittävästi materiaalikustannuksiin.