Digitaalisen markkinoinnin kehittäminen : Case SN-Audio Production
Niittykoski, Sonja (2025)
Niittykoski, Sonja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504237365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504237365
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää jyväskyläläisen SN-Audio Production -yrityksen digitaalisen markkinoinnin nykytila ja tunnistaa kehitysmahdollisuuksia. Lisäksi tutkittiin alan kilpailijoiden käytänteitä, jotta voitiin laatia yritykselle kehittämisehdotukset digitaalisen näkyvyyden ja asiakashankinnan parantamiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin haastattelumenetelmää ja kilpailija-analyysiä. Tutkimusaineistoa kerättiin haastattelemalla yrityksen omistajaa, analysoimalla kilpailijoiden digitaalista markkinointia sekä perehtymällä alan kirjallisuuteen. Nykytila-analyysissa hyödynnettiin SWOT-analyysiä, jonka avulla yrityksen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat kartoitettiin.
Tutkimustulokset osoittivat, että SN-Audio Productionilla on vahva osaaminen ääni- ja musiikkituotannossa, mutta markkinointiosaaminen ja digitaalinen näkyvyys ovat jääneet vähäisiksi. Yrityksen verkkosivut ja sosiaalisen median kanavat tarjoavat hyvän perustan digitaaliseen markkinointiin, mutta niiden käyttöä ei ole hyödynnetty täysin. Kilpailija-analyysin perusteella yritys voisi kehittää markkinointiaan lisäämällä asiakasreferenssejä, parantamalla verkkosivujen hakukoneoptimointia ja hyödyntämällä tehokkaammin sosiaalista mediaa asiakaskunnan laajentamiseksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että SN-Audio Productionin digitaalisen markkinoinnin kehittäminen edellyttää suunnitelmallista lähestymistapaa, jossa yhdistyvät verkkosivujen optimointi, sosiaalisen median aktiivinen käyttö ja asiakaslähtöinen viestintä. Opinnäytetyössä selvisi, että suositeltavia toimenpiteitä ovat muun muassa verkkosivujen suomenkielinen versio, selkeämmät palvelukuvaukset, äänimainosten ja podcast-tuotannon korostaminen sekä tehokkaampi ja johdonmukaisempi sosiaalisen median käyttö. Näillä kehitysaskelilla yritys voi lisätä näkyvyyttään ja tavoittaa uusia asiakkaita digitaalisessa ympäristössä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin haastattelumenetelmää ja kilpailija-analyysiä. Tutkimusaineistoa kerättiin haastattelemalla yrityksen omistajaa, analysoimalla kilpailijoiden digitaalista markkinointia sekä perehtymällä alan kirjallisuuteen. Nykytila-analyysissa hyödynnettiin SWOT-analyysiä, jonka avulla yrityksen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat kartoitettiin.
Tutkimustulokset osoittivat, että SN-Audio Productionilla on vahva osaaminen ääni- ja musiikkituotannossa, mutta markkinointiosaaminen ja digitaalinen näkyvyys ovat jääneet vähäisiksi. Yrityksen verkkosivut ja sosiaalisen median kanavat tarjoavat hyvän perustan digitaaliseen markkinointiin, mutta niiden käyttöä ei ole hyödynnetty täysin. Kilpailija-analyysin perusteella yritys voisi kehittää markkinointiaan lisäämällä asiakasreferenssejä, parantamalla verkkosivujen hakukoneoptimointia ja hyödyntämällä tehokkaammin sosiaalista mediaa asiakaskunnan laajentamiseksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että SN-Audio Productionin digitaalisen markkinoinnin kehittäminen edellyttää suunnitelmallista lähestymistapaa, jossa yhdistyvät verkkosivujen optimointi, sosiaalisen median aktiivinen käyttö ja asiakaslähtöinen viestintä. Opinnäytetyössä selvisi, että suositeltavia toimenpiteitä ovat muun muassa verkkosivujen suomenkielinen versio, selkeämmät palvelukuvaukset, äänimainosten ja podcast-tuotannon korostaminen sekä tehokkaampi ja johdonmukaisempi sosiaalisen median käyttö. Näillä kehitysaskelilla yritys voi lisätä näkyvyyttään ja tavoittaa uusia asiakkaita digitaalisessa ympäristössä.