Amazonin ulkoinen markkinointi
Martikainen, Juuso (2025)
Martikainen, Juuso
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247475
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mihin markkinointikanaviin toimeksiantajan kannattaisi panostaa
Amazon markkinoinnissaan. Toimeksiantajana toimi Manilla Oy, jonka tavoitteena on tehostaa Amazon
markkinointia ja lisätä ulkoisista lähteistä tulevaa liikennettä. Tavoitteena on tutkia miten ulkoinen markkinointi kuten esimerkiksi sosiaalinen media, hakukonemainonta ja vaikuttajamarkkinointi voi auttaa kasvattamaan liikennettä yrityksen Amazon tuotteille ja kasvattaa myyntiä.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tämän avulla kerättiin tietoa työhön useista
eri hajanaisista lähteistä ja koottiin selkeämmäksi kokonaisuudeksi. Työn tavoitteena oli antaa ehdotuksia
mahdollisista jatkotoimista ja työkaluista yritykselle markkinoinnin saralla.
Työssä tultiin lopputulokseen, että ulkoinen digitaalinen markkinointi voi olla tehokas keino kasvattaa
myyntiä Amazon kauppapaikalla. Tällä on myös vaikutusta Amazonin omaan sisäisen markkinoinnin tehokkuuteen. Digitaalisella markkinoinnilla on tärkeä rooli myynnin kasvattamiseen ja vaatii työtä monella saralla.
Digitaalisen markkinoinnin onnistuminen vaatii hyvän markkinointistrategian, hyvän kohderyhmätuntemuksen sekä oikeiden markkinointikanavien valinnan. Näitä toimia systemaattisesti toteuttaessa voi päästä haluttuun lopputulokseen. Työssä käytiin läpi useampi markkinointikanava, joita voi hyödyntää monikanavaisessa markkinoinnissa
Amazon markkinoinnissaan. Toimeksiantajana toimi Manilla Oy, jonka tavoitteena on tehostaa Amazon
markkinointia ja lisätä ulkoisista lähteistä tulevaa liikennettä. Tavoitteena on tutkia miten ulkoinen markkinointi kuten esimerkiksi sosiaalinen media, hakukonemainonta ja vaikuttajamarkkinointi voi auttaa kasvattamaan liikennettä yrityksen Amazon tuotteille ja kasvattaa myyntiä.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tämän avulla kerättiin tietoa työhön useista
eri hajanaisista lähteistä ja koottiin selkeämmäksi kokonaisuudeksi. Työn tavoitteena oli antaa ehdotuksia
mahdollisista jatkotoimista ja työkaluista yritykselle markkinoinnin saralla.
Työssä tultiin lopputulokseen, että ulkoinen digitaalinen markkinointi voi olla tehokas keino kasvattaa
myyntiä Amazon kauppapaikalla. Tällä on myös vaikutusta Amazonin omaan sisäisen markkinoinnin tehokkuuteen. Digitaalisella markkinoinnilla on tärkeä rooli myynnin kasvattamiseen ja vaatii työtä monella saralla.
Digitaalisen markkinoinnin onnistuminen vaatii hyvän markkinointistrategian, hyvän kohderyhmätuntemuksen sekä oikeiden markkinointikanavien valinnan. Näitä toimia systemaattisesti toteuttaessa voi päästä haluttuun lopputulokseen. Työssä käytiin läpi useampi markkinointikanava, joita voi hyödyntää monikanavaisessa markkinoinnissa