Ryhmäytymisen edistäminen 9–10-vuotiaiden balettiryhmässä
Känkänen, Kaisu (2025)
Känkänen, Kaisu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247526
Tiivistelmä
Työssä käsitellään ryhmäytymistä balettituntitilanteessa. Tavoitteena opinnäytetyössä on perehtyä sellaisiin toimintatapoihin, joiden myötä tanssinopettaja voi balettitunnilla vahvistaa ryhmän yhteishenkeä ja toimivuutta.
Opetuskokeilussa on tarkasteltu erilaisten pari- ja ryhmäharjoitteiden toteutumista 9–10-vuotiaiden balettitunnilla. Lisäksi kokeilussa on keskitytty opettajan toiminnan, kuten sanoitusten ja palautteen merkitykseen kannustavan ja myönteisen ryhmäopetustilanteen luomisessa. Työssä tarkastellaan ja arvioidaan tanssinopettajan vastuuta ja vaikutusta ryhmän toiminnan edistämisessä.
Opinnäytetyön tuloksista voidaan päätellä, kuinka laajasta ja kokonaisvaltaisesta ilmiöstä ryhmäytymisessä on kyse. Opetuskokeilun perusteella ryhmäytymisharjoitteet eivät välttämättä sellaisenaan edistä ryhmän ilmapiiriä, mutta ovat tärkeässä asemassa monipuolisen balettituntirakenteen sekä yhteistyötaitojen kannalta. Opinnäytetyön päätelmät osoittavat, että toimivan ryhmän muodostuminen vaatii pidempijaksoista työskentelyä ryhmäytymisen parissa.
Opetuskokeilussa on tarkasteltu erilaisten pari- ja ryhmäharjoitteiden toteutumista 9–10-vuotiaiden balettitunnilla. Lisäksi kokeilussa on keskitytty opettajan toiminnan, kuten sanoitusten ja palautteen merkitykseen kannustavan ja myönteisen ryhmäopetustilanteen luomisessa. Työssä tarkastellaan ja arvioidaan tanssinopettajan vastuuta ja vaikutusta ryhmän toiminnan edistämisessä.
Opinnäytetyön tuloksista voidaan päätellä, kuinka laajasta ja kokonaisvaltaisesta ilmiöstä ryhmäytymisessä on kyse. Opetuskokeilun perusteella ryhmäytymisharjoitteet eivät välttämättä sellaisenaan edistä ryhmän ilmapiiriä, mutta ovat tärkeässä asemassa monipuolisen balettituntirakenteen sekä yhteistyötaitojen kannalta. Opinnäytetyön päätelmät osoittavat, että toimivan ryhmän muodostuminen vaatii pidempijaksoista työskentelyä ryhmäytymisen parissa.