Yritys X:n myyntiorganisaation sisäisen viestinnän kehittäminen
Karjala, Joona (2025)
Karjala, Joona
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504227234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504227234
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia ja selvittää Yritys X:n yritysasiakkuuksien myyntiorganisaation sisäisen viestinnän nykytilanne sekä kehityskohteet. Nykytilanteen sekä kehityskohteiden perusteella selvitetään, millaisia konkreettisia keinoja on sisäisen viestinnän kehittämiseen olemassa olevassa toimintaympäristössä työyhteisöviestintäpalveluita hyödyntämällä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin työntekijäkyselyllä työyhteisölle sisältäen monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Tutkimustuloksia tukee toimeksiantajayrityksen asiantuntijan kanssa toteutettu teemahaastattelu. Haastattelu pohjautui kyselyn tuloksien läpikäyntiin. Tutkimustulosten avulla pyrittiin luomaan kokonaiskuva sisäisen viestinnän nykytilasta työntekijöiden näkökulmasta ja muodostamaan havaintojen sekä konkreettisten toiveiden perusteella kehitysehdotuksia myyntiorganisaation johdolle.
Tutkimustietoa ja -tuloksia kerättiin laajalti ja näistä vedettiin seuraavia johtopäätöksiä sekä kehitysehdotuksia: sisäistä viestintää voidaan kehittää tehokkaammalla ja kohdennetulla viestintäpalvelujen käytöllä, joka korreloi positiivisesti koettuun yhteisöllisyyden tunteeseen. Toimiva ja selkeä sisäinen viestintä lisää myös myynnillisten prosessien tehokkuutta sekä tavoitteiden saavuttamista. The aim of the thesis is to investigate and examine the current state of internal communication and development areas in the sales organisation of Company X's corporate customers. Based on the current situation and the development targets, it will be determined what kind of concrete ways there are to develop internal communication in the existing operating environment by utilising workplace communication services.
The research was carried out using qualitative research methods through an employee survey for the work community, including multiple-choice and open-ended questions. The research findings were supported by a thematic interview with an expert from the principal company. The interview was based on a review of the survey results. The research results were used to create an overall picture of the current state of internal communication from the employees' point of view and to formulate development proposals for the sales organisation's management based on the findings and concrete wishes.
Research data and results were collected extensively and the following conclusions and development proposals were drawn: internal communication can be developed through more effective and targeted use of communication services, which correlates positively with the perceived sense of community. Effective and clear internal communication also increases the efficiency of sales processes and the achievement of targets.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin työntekijäkyselyllä työyhteisölle sisältäen monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Tutkimustuloksia tukee toimeksiantajayrityksen asiantuntijan kanssa toteutettu teemahaastattelu. Haastattelu pohjautui kyselyn tuloksien läpikäyntiin. Tutkimustulosten avulla pyrittiin luomaan kokonaiskuva sisäisen viestinnän nykytilasta työntekijöiden näkökulmasta ja muodostamaan havaintojen sekä konkreettisten toiveiden perusteella kehitysehdotuksia myyntiorganisaation johdolle.
Tutkimustietoa ja -tuloksia kerättiin laajalti ja näistä vedettiin seuraavia johtopäätöksiä sekä kehitysehdotuksia: sisäistä viestintää voidaan kehittää tehokkaammalla ja kohdennetulla viestintäpalvelujen käytöllä, joka korreloi positiivisesti koettuun yhteisöllisyyden tunteeseen. Toimiva ja selkeä sisäinen viestintä lisää myös myynnillisten prosessien tehokkuutta sekä tavoitteiden saavuttamista.
The research was carried out using qualitative research methods through an employee survey for the work community, including multiple-choice and open-ended questions. The research findings were supported by a thematic interview with an expert from the principal company. The interview was based on a review of the survey results. The research results were used to create an overall picture of the current state of internal communication from the employees' point of view and to formulate development proposals for the sales organisation's management based on the findings and concrete wishes.
Research data and results were collected extensively and the following conclusions and development proposals were drawn: internal communication can be developed through more effective and targeted use of communication services, which correlates positively with the perceived sense of community. Effective and clear internal communication also increases the efficiency of sales processes and the achievement of targets.