Digitaalisen tiedonkulun kehittäminen päivystyksessä: kehittämisehdotukset HaiPro-analyysin perusteella
Harjunen, Leila (2025)
Harjunen, Leila
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504257645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504257645
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kohdeorganisaationa olevan sairaalan päivystyksen tiedonkulkuun ja -hallintaan liittyviä HaiPro-ilmoituksia vuodelta 2024 ja tehdä analyysi ilmoituksista, joissa oli kyseessä digitaalinen tiedonkulku tai -hallinta. Saadun tiedon avulla oli tarkoitus kehittää digitaalista tiedonkulkua laatimalla kehittämisehdotukset päivystyksen digitaaliseen tiedonkulkuun. Tavoitteena oli saada tietoa kohdeorganisaationa olevan erikoissairaanhoidon päivystyksen digitaalisen tiedonkulun ja -hallinnan ongelmakohdista, jotta henkilökunta voisi parantaa tiedonkulkuun liittyvää toimintaa ja hoitoon liittyvä tiedonkulku sujuisi potilasturvallisesti koko hoitoprosessin ajan.
Opinnäytetyö toteutettiin palvelumuotoilun tuplatimanttimallin mukaisesti. Alkuun kartoitettiin digitaaliseen tiedonkulkuun ja -hallintaan sekä potilasturvallisuuteen ja haittatapahtumiin liittyvää tietoa tekemällä kirjallisuushakuja aiheesta. Päivystyksen nykytilaa selvitettiin analysoimalla päivystykseen kohdistetut, vuoden 2024 HaiPro-ilmoitukset ja tekemällä kvalitatiivinen teema-analyysi ilmoituksista, joissa oli kyseessä digitaalinen tiedonkulku tai -hallinta. Saadun tiedon perusteella laadittiin kehitysehdotukset ideariihessä, johon osallistui päivystyksen henkilökuntaa. Kehitysehdotukset käytiin lopuksi läpi osastonhoitajan kanssa ja sovittiin toteutuksesta sekä aikataulusta.
Analyysin perusteella päivystyksen digitaaliseen tiedonkulkuun ja -hallintaan liittyviä HaiPro-ilmoituksia tehtiin 1–5 / kk. Selkeimmin nousi esille hoidon ja jatkohoidon digitaaliseen tiedonkulkuun ja -hallintaan liittyvät asiat. Jatkossa onkin tarpeellista kiinnittää huomiota potilassiirtojärjestelmään ja hoidon toteutukseen liittyviin kirjauksiin, jotta sieltä löytyisi ajantasaiset, hoitoon liittyvät tiedot. Myös jatkohoito-ohjeiden ja lääkitystietojen osalta on syytä tarkentaa kirjauksia. Näihin tietoihin perustuen laadittiin kehittämisehdotukset, jotka liittyivät henkilökunnan koulutuksiin sekä sovittujen toimintamallien ja mallipohjien käyttöön.
Opinnäytetyö toteutettiin palvelumuotoilun tuplatimanttimallin mukaisesti. Alkuun kartoitettiin digitaaliseen tiedonkulkuun ja -hallintaan sekä potilasturvallisuuteen ja haittatapahtumiin liittyvää tietoa tekemällä kirjallisuushakuja aiheesta. Päivystyksen nykytilaa selvitettiin analysoimalla päivystykseen kohdistetut, vuoden 2024 HaiPro-ilmoitukset ja tekemällä kvalitatiivinen teema-analyysi ilmoituksista, joissa oli kyseessä digitaalinen tiedonkulku tai -hallinta. Saadun tiedon perusteella laadittiin kehitysehdotukset ideariihessä, johon osallistui päivystyksen henkilökuntaa. Kehitysehdotukset käytiin lopuksi läpi osastonhoitajan kanssa ja sovittiin toteutuksesta sekä aikataulusta.
Analyysin perusteella päivystyksen digitaaliseen tiedonkulkuun ja -hallintaan liittyviä HaiPro-ilmoituksia tehtiin 1–5 / kk. Selkeimmin nousi esille hoidon ja jatkohoidon digitaaliseen tiedonkulkuun ja -hallintaan liittyvät asiat. Jatkossa onkin tarpeellista kiinnittää huomiota potilassiirtojärjestelmään ja hoidon toteutukseen liittyviin kirjauksiin, jotta sieltä löytyisi ajantasaiset, hoitoon liittyvät tiedot. Myös jatkohoito-ohjeiden ja lääkitystietojen osalta on syytä tarkentaa kirjauksia. Näihin tietoihin perustuen laadittiin kehittämisehdotukset, jotka liittyivät henkilökunnan koulutuksiin sekä sovittujen toimintamallien ja mallipohjien käyttöön.