Nuorten oppimisen tuen tarve koulunkäynnissä: 7-9-luokkalaiset Rantakylän yhtenäiskoulussa
Auvinen, Janita; Toivonen, Kia (2025)
Auvinen, Janita
Toivonen, Kia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504257655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504257655
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyössä tutkittiin oppimisen tuen saamista Rantakylän yhtenäiskoulussa 7–9 luokkalaisista nuorista. Opinnäytteemme tavoitteena oli selvittää nuorten oppimisen tuen saaminen ja millä tavoin se toteutuu Rantakylän yhtenäiskoulussa. Opinnäytteen avulla selvitettiin myös, millä tasolla nuorten mielestä oppimisen tukeminen on Rantakylän yhtenäiskoulussa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus ja kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Määrällinen aineisto kerättiin verkkokysely lomakkeella, joka tehtiin Webropol-alustalle 2024 vuoden lopussa ja laadullinen aineisto tehtiin teemahaastattelun avulla 2025 alku vuodesta. Verkkokysely lomakkeen tulokset esitettiin graafisesti sekä teemahaastattelu kirjoitettiin auki käyttäen sisällönanalyysi menetelmiä.
Tutkimuksen tuloksissa nousi esille, että nuorilla on haasteita keskittymisessä oppitunneilla. Kuitenkin saaduista tuloksista huomataan, että iso osa nuorista kokee kuuluvansa yleisen tuen piiriin ja on myös samaan aikaan tyytyväinen saamansa tuen määrään ja laatuun. Haastatteluista nousi esille, että nuoret kaipaavat pienempiä ryhmäkokoja ja enemmän erityisopettajan tai samanaikaisopettajan tai ohjaajan tukea oppituntien aikana.
Opinnäytetyö antaa ajantasaista tietoa oppimisen tuen tarpeesta Rantakylän yhtenäiskoulussa. Tulokset tuovat ilmi konkreettisia toimia, jolla oppimisen tukea voidaan edistää.
Opinnäytetyössä tutkittiin oppimisen tuen saamista Rantakylän yhtenäiskoulussa 7–9 luokkalaisista nuorista. Opinnäytteemme tavoitteena oli selvittää nuorten oppimisen tuen saaminen ja millä tavoin se toteutuu Rantakylän yhtenäiskoulussa. Opinnäytteen avulla selvitettiin myös, millä tasolla nuorten mielestä oppimisen tukeminen on Rantakylän yhtenäiskoulussa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus ja kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Määrällinen aineisto kerättiin verkkokysely lomakkeella, joka tehtiin Webropol-alustalle 2024 vuoden lopussa ja laadullinen aineisto tehtiin teemahaastattelun avulla 2025 alku vuodesta. Verkkokysely lomakkeen tulokset esitettiin graafisesti sekä teemahaastattelu kirjoitettiin auki käyttäen sisällönanalyysi menetelmiä.
Tutkimuksen tuloksissa nousi esille, että nuorilla on haasteita keskittymisessä oppitunneilla. Kuitenkin saaduista tuloksista huomataan, että iso osa nuorista kokee kuuluvansa yleisen tuen piiriin ja on myös samaan aikaan tyytyväinen saamansa tuen määrään ja laatuun. Haastatteluista nousi esille, että nuoret kaipaavat pienempiä ryhmäkokoja ja enemmän erityisopettajan tai samanaikaisopettajan tai ohjaajan tukea oppituntien aikana.
Opinnäytetyö antaa ajantasaista tietoa oppimisen tuen tarpeesta Rantakylän yhtenäiskoulussa. Tulokset tuovat ilmi konkreettisia toimia, jolla oppimisen tukea voidaan edistää.