Ilmiömäistä! Minun, sinun ja meidän elävä perintö : narratiivisen, monialaisen oppimiskokonaisuuden kehitystyö
Korva, Vuokko (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504257617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504257617
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli narratiivista pedagogiikkaa hyödyntävän monialaisen oppimiskokonaisuuden kehittäminen. Työn tilaaja, Lastenkulttuurikeskus Lykky on Keski-Pohjanmaan alueella toimiva lastenkulttuuriin erikoistunut verkosto. Perusopetuksen alakouluille suunnatun monialaisen oppimiskokonaisuuden sisältö oli elävä, aineeton kulttuuriperintö.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui narratiivisen pedagogiikan ja narratiivisen ajattelun teoriasta sekä aineettoman kulttuuriperinnön keskeisestä sisällöstä. Opinnäytetyössä käytettiin laadullisen tutkimuksen konstruktivistista lähestymistapaa. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat: mikä on aineettoman kulttuuriperinnön rooli osana alakoulun kulttuuriperintökasvatusta sekä miten aineeton kulttuuriperintö on osa alakouluikäisen narratiivia. Opinnäytetyön tutkimuksellisen osion laadulliset aineistonkeruumenetelmät olivat osallistava havainnointi sekä teemahaastattelu muotoinen asiantuntijahaastattelu. Tutkimuksen aineiston keruussa tiedonantajaryhminä olivat alakoulun ensimmäinen luokka sekä kaksi aineettoman kulttuuriperinnön suomalaista erityisasiantuntijaa. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin laadullisen tutkimuksen induktiivista sisältöanalyysiä.
Keskeisimmät tutkimustulokset osoittivat, että aineeton kulttuuriperintö on osa peruskoulun arkea. Alakoululaisille aineeton kulttuuriperintö on käsitteenä melko tuntematon, mutta elävän perinnön ilmiöt ovat osa lasten maailmaa. Aineettoman kulttuuriperinnön tunnistaminen antaa opettajille sensitiivisyyttä käsitellä myös vähemmistöjen kulttuuriperintöä sekä vaikeaa kulttuuriperintöä.
Monialainen oppimiskokonaisuus koostui ennakkomateriaalista sekä tarinallisesta, monitaiteisesta esityksestä, johon kehitystyö painottui. Monialainen oppimiskokonaisuus vastaa Lastenkulttuurikeskus Lykyn strategian mukaiseen tarpeeseen kehittää ammattimaisia palveluja tukemaan koulujen kulttuuri- ja taidekasvatusta ja edistää tietoisuutta aineettomasta kulttuuriperinnöstä. Monialainen oppimiskokonaisuus on Lastenkulttuurikeskus Lykyn kautta tarjolla kaikille toimialueensa alakouluille.
Johtopäätöksenä voi todeta, että alakoulun rooli elävän perinnön suojetyössä on tärkeä. Tietoisuus omasta kulttuuriperinnöstä ja osallisuus elävän perinnön aikajanalla on lapsille voimavara ja vahvuus. Kulttuuriperintö on osa lapsen narratiivista identiteettiä erityisesti kulttuuri-identiteetin kautta. Elävän perinnön tiedostavan käsittelyn kautta voidaan vahvistaa kulttuurisesti kestävää kehitystä.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui narratiivisen pedagogiikan ja narratiivisen ajattelun teoriasta sekä aineettoman kulttuuriperinnön keskeisestä sisällöstä. Opinnäytetyössä käytettiin laadullisen tutkimuksen konstruktivistista lähestymistapaa. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat: mikä on aineettoman kulttuuriperinnön rooli osana alakoulun kulttuuriperintökasvatusta sekä miten aineeton kulttuuriperintö on osa alakouluikäisen narratiivia. Opinnäytetyön tutkimuksellisen osion laadulliset aineistonkeruumenetelmät olivat osallistava havainnointi sekä teemahaastattelu muotoinen asiantuntijahaastattelu. Tutkimuksen aineiston keruussa tiedonantajaryhminä olivat alakoulun ensimmäinen luokka sekä kaksi aineettoman kulttuuriperinnön suomalaista erityisasiantuntijaa. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin laadullisen tutkimuksen induktiivista sisältöanalyysiä.
Keskeisimmät tutkimustulokset osoittivat, että aineeton kulttuuriperintö on osa peruskoulun arkea. Alakoululaisille aineeton kulttuuriperintö on käsitteenä melko tuntematon, mutta elävän perinnön ilmiöt ovat osa lasten maailmaa. Aineettoman kulttuuriperinnön tunnistaminen antaa opettajille sensitiivisyyttä käsitellä myös vähemmistöjen kulttuuriperintöä sekä vaikeaa kulttuuriperintöä.
Monialainen oppimiskokonaisuus koostui ennakkomateriaalista sekä tarinallisesta, monitaiteisesta esityksestä, johon kehitystyö painottui. Monialainen oppimiskokonaisuus vastaa Lastenkulttuurikeskus Lykyn strategian mukaiseen tarpeeseen kehittää ammattimaisia palveluja tukemaan koulujen kulttuuri- ja taidekasvatusta ja edistää tietoisuutta aineettomasta kulttuuriperinnöstä. Monialainen oppimiskokonaisuus on Lastenkulttuurikeskus Lykyn kautta tarjolla kaikille toimialueensa alakouluille.
Johtopäätöksenä voi todeta, että alakoulun rooli elävän perinnön suojetyössä on tärkeä. Tietoisuus omasta kulttuuriperinnöstä ja osallisuus elävän perinnön aikajanalla on lapsille voimavara ja vahvuus. Kulttuuriperintö on osa lapsen narratiivista identiteettiä erityisesti kulttuuri-identiteetin kautta. Elävän perinnön tiedostavan käsittelyn kautta voidaan vahvistaa kulttuurisesti kestävää kehitystä.