Designing a hanfu-inspired streetwear collection
Jukola, Laura (2025)
Jukola, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504257698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504257698
Tiivistelmä
The aim of this thesis was to conduct research into traditional Chinese costume, known as hanfu, and modern streetwear. The thesis explores these two styles and the possibilities of combining them to create something unique. There has been a rise in the popularity of the traditional costumes and inspired by this, the goal of the thesis was to design a cohesive zero-waste collection of five outfits that uses the main base from streetwear and shapes, silhouettes and stylistic elements from Chinese costume.
The research work done aims to gain insight on hanfu, its history and main characteristics as well as to clarify what is meant by streetwear and what are the main characteristics that define it. The research provides an understanding of how different elements of hanfu can be used in modern clothing and how streetwear translates to zero-waste patterns.
Benchmarking was done to survey what kind of brands already exist that use inspiration from traditional Asian costumes and to see what opportunities there are to fill the gaps. The whole topic is also considered from the viewpoint of cultural appropriation as it is important when borrowing or getting inspired by another culture that is not your own.
The collection presented at the end is a streetwear collection and not a collection of reimagined historical clothing. The design process and the pattern work as well as the prototyping was done digitally. A 3D-program was used in the prototyping to reduce the waste. The final outcome was a full five outfit streetwear collection that has elements from hanfu with fully zero-waste patterns.
Designing a collection with inspiration from two very different styles worked well and the research helped to see big similarities between the two. Especially the emphasation of the idea of a community and sense belonging seemed to be present in both and inspired the collection a lot. Getting inspired from another culture brings endless possibilities for fashion design as long as the research is done well and one is being considerate. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia sekä kiinalaisia perinneasuja, jotka tunnetaan myös hanfuna että modernia katumuotia. Opinnäytetyössä tarkastellaan näitä kahta tyyliä ja mahdollisuuksia yhdistellä niitä, jotta voidaan luoda jotain ainutlaatuista. Perinteisten pukujen suosio on noussut viime aikoina ja tästä inspiroituneena opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella viidestä asusta koostuva yhtenäinen zero waste -mallisto, joka hyödyntää asujen pohjana katumuotia ja käyttää kiinalaisten perinneasujen muotokieltä, siluetteja sekä tyylillisiä elementtejä inspiraationa.
Tutkimustyön tavoitteena oli saada kokonaiskuva hanfusta, sen historiasta ja pääpiirteistä sekä selventää mitä katumuodilla tarkoitetaan, ja mitkä ovat sen tärkeimmät ominaisuudet. Tutkimus antaa ymmärryksen siitä, kuinka hanfun eri elementtejä voidaan käyttää nykyaikaisissa vaatteissa ja miten katumuoti muuntuu zero waste -kaavoiksi. Benchmarkingilla kartoitetaan, millaisia brändejä on jo olemassa, jotka käyttävät inspiraatiota perinteisistä aasialaisista puvuista ja mitä mahdollisuuksia löytyy. Koko aihetta pohditaan myös kulttuurisen omimisen näkökulmasta, sillä se on tärkeä aihe huomioida lainattaessa tai inspiroituessa toisesta kulttuurista, joka ei ole suunnittelijan oma.
Lopussa esitelty mallisto on katumuotimallisto, eikä sen ole tarkoitus olla historiallisesti tarkka. Suunnitteluprosessi ja kaavoitustyö sekä prototyypit toteutettiin digitaalisesti. Prototyyppeihin käytettiin 3D-ohjelmaa kangasjätteen vähentämiseksi. Opinnäytetyön lopputulos oli kokonainen viiden asun katumuoti mallisto, jossa näkyy elementtejä kiinalaisista perinneasuista ja joka on toteutettu kokonaan zero waste -kaavoilla.
Malliston suunnittelu toimi hyvin huolimatta siitä, että inspiraationa toimi kaksi hyvin erilaista tyyliä ja taustatutkimus auttoi löytämään yhtäläisyyksiä näiden kahden välillä. Varsinkin yhteisöllisyyden ja johonkin kuulumisen -tunteen korostaminen näytti olevan molemmissa läsnä ja inspiroi malliston suunnittelua. Toisesta kulttuurista inspiroituminen tuo vaatesuunnitteluun loputtomasti mahdollisuuksia, kunhan taustatutkimus on tehty hyvin ja eroavaisuudet huomioidaan.
The research work done aims to gain insight on hanfu, its history and main characteristics as well as to clarify what is meant by streetwear and what are the main characteristics that define it. The research provides an understanding of how different elements of hanfu can be used in modern clothing and how streetwear translates to zero-waste patterns.
Benchmarking was done to survey what kind of brands already exist that use inspiration from traditional Asian costumes and to see what opportunities there are to fill the gaps. The whole topic is also considered from the viewpoint of cultural appropriation as it is important when borrowing or getting inspired by another culture that is not your own.
The collection presented at the end is a streetwear collection and not a collection of reimagined historical clothing. The design process and the pattern work as well as the prototyping was done digitally. A 3D-program was used in the prototyping to reduce the waste. The final outcome was a full five outfit streetwear collection that has elements from hanfu with fully zero-waste patterns.
Designing a collection with inspiration from two very different styles worked well and the research helped to see big similarities between the two. Especially the emphasation of the idea of a community and sense belonging seemed to be present in both and inspired the collection a lot. Getting inspired from another culture brings endless possibilities for fashion design as long as the research is done well and one is being considerate.
Tutkimustyön tavoitteena oli saada kokonaiskuva hanfusta, sen historiasta ja pääpiirteistä sekä selventää mitä katumuodilla tarkoitetaan, ja mitkä ovat sen tärkeimmät ominaisuudet. Tutkimus antaa ymmärryksen siitä, kuinka hanfun eri elementtejä voidaan käyttää nykyaikaisissa vaatteissa ja miten katumuoti muuntuu zero waste -kaavoiksi. Benchmarkingilla kartoitetaan, millaisia brändejä on jo olemassa, jotka käyttävät inspiraatiota perinteisistä aasialaisista puvuista ja mitä mahdollisuuksia löytyy. Koko aihetta pohditaan myös kulttuurisen omimisen näkökulmasta, sillä se on tärkeä aihe huomioida lainattaessa tai inspiroituessa toisesta kulttuurista, joka ei ole suunnittelijan oma.
Lopussa esitelty mallisto on katumuotimallisto, eikä sen ole tarkoitus olla historiallisesti tarkka. Suunnitteluprosessi ja kaavoitustyö sekä prototyypit toteutettiin digitaalisesti. Prototyyppeihin käytettiin 3D-ohjelmaa kangasjätteen vähentämiseksi. Opinnäytetyön lopputulos oli kokonainen viiden asun katumuoti mallisto, jossa näkyy elementtejä kiinalaisista perinneasuista ja joka on toteutettu kokonaan zero waste -kaavoilla.
Malliston suunnittelu toimi hyvin huolimatta siitä, että inspiraationa toimi kaksi hyvin erilaista tyyliä ja taustatutkimus auttoi löytämään yhtäläisyyksiä näiden kahden välillä. Varsinkin yhteisöllisyyden ja johonkin kuulumisen -tunteen korostaminen näytti olevan molemmissa läsnä ja inspiroi malliston suunnittelua. Toisesta kulttuurista inspiroituminen tuo vaatesuunnitteluun loputtomasti mahdollisuuksia, kunhan taustatutkimus on tehty hyvin ja eroavaisuudet huomioidaan.