Sponsorointiyhteistyön kehittäminen : case: Uudenkaupungin Korihait
Saarinen, Markus (2025)
Saarinen, Markus
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504267764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504267764
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena on kehittää ja tutkia Uudenkaupungin Korihaiden sponsoriyhteistöitä. Korihait on Suomen korkeimmalla sarjatasolla Korisliigassa pelaava koripalloseura, joka toimii Uudessakaupungissa. Edustusjoukkue toiminnan lisäksi se toimii tärkeänä tapahtumien luojana ja nuorten liikuttajana. Kiinnostuksen nousu seuraa kohtaan ja uuden monitoimijatalon valmistuminen tuo uudet tilat ja areenan Korihaiden käyttöön, jotka tekevät aiheesta ajankohtaisen.
Opinnäytetyön tarkoitus on lisätä tietoisuutta sponsoriyhteistöistä ja siitä, miten sitä kehitetään yhä syvemmiksi, sekä pitkäaikaisemmaksi luoden molemmin puolista arvoa. Työssä tarkastellaan sponsoroinnin perusteita, urheilusponsoroinnin mahdollisuuksia ja tavoitteita, sekä arvon luontia. Lopussa tuodaan myös konkreettisia ehdotuksia toiminnan parantamiseen. Työn tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena kyselytutkimuksena, joka lähetettiin yrityksille sähköpostitse.
Työn perusteella voidaan todeta, että Korihaiden sponsoriyhteistöissä on paljon potentiaalia kehittää toimintaansa entistä strategisempaan suuntaan. Korihaita pidetään hyvässä arvossa, mikä antaa hyvät lähtökohdat yhä syvempien yhteistöiden luomiselle.
Opinnäytetyön tarkoitus on lisätä tietoisuutta sponsoriyhteistöistä ja siitä, miten sitä kehitetään yhä syvemmiksi, sekä pitkäaikaisemmaksi luoden molemmin puolista arvoa. Työssä tarkastellaan sponsoroinnin perusteita, urheilusponsoroinnin mahdollisuuksia ja tavoitteita, sekä arvon luontia. Lopussa tuodaan myös konkreettisia ehdotuksia toiminnan parantamiseen. Työn tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena kyselytutkimuksena, joka lähetettiin yrityksille sähköpostitse.
Työn perusteella voidaan todeta, että Korihaiden sponsoriyhteistöissä on paljon potentiaalia kehittää toimintaansa entistä strategisempaan suuntaan. Korihaita pidetään hyvässä arvossa, mikä antaa hyvät lähtökohdat yhä syvempien yhteistöiden luomiselle.