Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Ruokasuhteen tukemisen osa-alueet nuorten laihuushäiriössä : tarkistuslista sairaanhoitajaopiskelijoille

Halttunen, Taru; Vihavainen, Veera (2025)

 
Avaa tiedosto
Halttunen_Vihavainen.pdf (1.361Mt)
Lataukset: 


Halttunen, Taru
Vihavainen, Veera
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504277806
Tiivistelmä
Laihuushäiriö on yleinen nuoruusiässä alkava ja esiintyvä syömishäiriö, jossa nuoren kehonkuva vääristyy sekä suhde ruokaan ja syömiseen muuttuvat. Ruokasuhde on koko elämän aikana kertyneiden kokemusten, niille asetettujen tulkintojen ja niihin liittyvien ajatusten myötä rakentuva kokonaisuus. Ruokasuhteen viitekehys pyrkii kuvaamaan sitä, kuinka moniulotteisia ilmiöitä ruokasuhde ja syömiskäyttäytyminen ovat ja kuinka niiden parissa voi työskennellä ruokakasvatuksessa. Ruokasuhteen viitekehys rakentuu viidestä eri osa-alueesta, joita ovat käyttäytyminen, ajatukset, tunteet, keho ja aistit sekä arvot ja normit.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tarkistuslista sairaanhoitajaopiskelijoille ruokasuhteen tukemisen osa-alueista nuorten laihuushäiriössä. Tavoitteena oli lisätä tietoa ja antaa valmiuksia ruokasuhteen osa-alueiden tukemisesta nuorten laihuushäiriössä.

Opinnäytetyö toteutettiin Jämsän ja Mannisen (2000) tuotekehitysprosessin viiden vaiheen mukaisesti. Kehittämistarve tuli opinnäytetyön toimeksiantajalta eli Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululta. Ideointivaiheessa tuotteen suunnittelussa hyödynnettiin benchmarking-menetelmää. Luonnosteluvaiheessa toteutettiin tiedonhakua ja rakennettiin teoreettinen viitekehys, johon tuote perustuu. Kehittelyvaiheessa tehtiin luonnos tarkistuslistasta ja sen asiasisällöstä. Tarkistuslistasta kerättiin palautetta Webropol-kyselyllä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Savonlinnan kampuksen toisen- ja kolmannen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoilta. Palautteiden analysoinnissa hyödynnettiin Webropol-ohjelman luomaa perusraporttia. Viimeistelyvaiheessa tuotetta kehitettiin ja viimeisteltiin saadun palautteen perusteella.

Opinnäytetyön lopputuloksena syntynyttä tarkistuslistaa voidaan hyödyntää opetusmateriaalina terveyden edistämisen ja ravitsemuksen opintojaksolla. Jatkotutkimusideoita ovat tarkistuslistojen ja motivoivan haastattelun hyödyllisyyden ja vaikuttavuuden tarkastelu syömishäiriöiden hoidossa sekä ruokasuhteen ohjaamisen osa-alueiden tutkiminen.
 
Anorexia nervosa is a common eating disorder that begins and occurs in adolescence, where the young person’s body image is distorted and the relationship with food and eating changes. Food relationship is an entity built on experiences accumulated throughout one´s life, the interpretations set for them and the thoughts associated with them. The food relationship framework aims to describe multidimensional food relationship and eating behaviour and how one can work with them in food education. The food relationship framework consists of five different areas: behaviour, thoughts, emotions, body senses as well as values and norms.

The purpose of the thesis was to produce a checklist for nursing students on the components of food relationship support in adolescents with anorexia nervosa. The aim was to increase knowledge and provide capacity for supporting the components of food relationship in adolescents with anorexia nervosa.

The thesis was implemented as a product development process according to Jämsä´s and Manninen´s (2000) five phases. The need for product development came from the commissioner of the thesis, i.e. South-Eastern Finland University of Applied Sciences. During the ideation phase benchmarking was used to design the product. During the drafting phase, information retrieval was carried out and the theoretical framework was built, on which the product is based. During the development phase a draft of the checklist and its subject matter were created. Feedback on the checklist was collected from second- and third-year nursing students on the Savonlinna campus of South-Eastern Finland University of Applied Sciences using a Webropol survey. The basic report created by the Webropol program was used in the analysis of the feedback. During the finishing phase, the product was developed and finished using the received feedback.

The checklist created as the outcome of the thesis can be used as teaching material in the health promotion and nutrition course. Ideas for further research include examining the usefulness and effectiveness of checklists and motivational interviews in the treatment of eating disorders and a study of the aspects of food relationship management.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste