Yhdessä varhaiskasvatukseen: Kuvallinen opas maahanmuuttajaperheille kolmella kielellä
Nieminen, Irina (2025)
Nieminen, Irina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504277833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504277833
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kuvallinen ja monikielinen opas tukemaan maahanmuuttajaperheitä varhaiskasvatuksen aloituksessa. Opas suunniteltiin kolmella kielellä – suomeksi, englanniksi ja venäjäksi – helpottamaan perheiden kotoutumista ja auttamaan heitä ymmärtämään suomalaisen varhaiskasvatuksen toimintatapoja. Oppaan tarkoituksena oli tarjota selkeä, saavutettava ja visuaalisesti houkutteleva materiaali, joka auttaa perheitä sopeutumaan päiväkotiarkeen ja edistää heidän osallisuuttaan varhaiskasvatuksessa. Lisäksi opas toimii hyödyllisenä tiedonlähteenä myös suomalaisille perheille, joille päiväkodin arki voi olla uutta tai jotka tarvitsevat selkeää ja ytimekästä tietoa varhaiskasvatuksesta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä, jossa tuotoksena syntyi käytännönläheinen ja helposti saavutettava opas maahanmuuttajaperheiden tarpeisiin. Kehittämistyön tavoitteena oli varmistaa, että opas on selkeä, informatiivinen ja helposti ymmärrettävä erityisesti perheille, joille suomen kieli ja suomalainen varhaiskasvatusjärjestelmä eivät ole ennestään tuttuja. Oppaan sisällössä painotettiin monikielisyyttä, selkokieltä ja visuaalisia elementtejä, jotta tieto olisi ymmärrettävä erilaisista kieli- ja kulttuuritaustoista tuleville perheille.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Hämeenkyrön kunta, joka osallistui aktiivisesti kehittämisprosessiin ja antoi palautetta oppaan sisällöstä ja käytettävyydestä. Opas julkaistiin osana kunnan varhaiskasvatuksen kehittämistyötä, ja sitä voidaan hyödyntää erityisesti maahanmuuttajaperheiden kotouttamisen tukena sekä varhaiskasvatuksen henkilöstön työvälineenä.
Opinnäytetyön arviointi pohjautui tilaajalta saatuun palautteeseen sekä opinnäytetyön tekijän omaan itsearviointiin. Tilaajalta saadun palautteen mukaan opas vastasi hyvin sille asetettuja tavoitteita ja sai erityisesti positiivista palautetta selkeydestään ja käytännöllisyydestään. Yhteistyö tilaajan kanssa oli aktiivista, ja sen ansioista oppaasta muotoutui juuri tilaajan ja kohderyhmän tarpeisiin sopiva lopputulos.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä, jossa tuotoksena syntyi käytännönläheinen ja helposti saavutettava opas maahanmuuttajaperheiden tarpeisiin. Kehittämistyön tavoitteena oli varmistaa, että opas on selkeä, informatiivinen ja helposti ymmärrettävä erityisesti perheille, joille suomen kieli ja suomalainen varhaiskasvatusjärjestelmä eivät ole ennestään tuttuja. Oppaan sisällössä painotettiin monikielisyyttä, selkokieltä ja visuaalisia elementtejä, jotta tieto olisi ymmärrettävä erilaisista kieli- ja kulttuuritaustoista tuleville perheille.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Hämeenkyrön kunta, joka osallistui aktiivisesti kehittämisprosessiin ja antoi palautetta oppaan sisällöstä ja käytettävyydestä. Opas julkaistiin osana kunnan varhaiskasvatuksen kehittämistyötä, ja sitä voidaan hyödyntää erityisesti maahanmuuttajaperheiden kotouttamisen tukena sekä varhaiskasvatuksen henkilöstön työvälineenä.
Opinnäytetyön arviointi pohjautui tilaajalta saatuun palautteeseen sekä opinnäytetyön tekijän omaan itsearviointiin. Tilaajalta saadun palautteen mukaan opas vastasi hyvin sille asetettuja tavoitteita ja sai erityisesti positiivista palautetta selkeydestään ja käytännöllisyydestään. Yhteistyö tilaajan kanssa oli aktiivista, ja sen ansioista oppaasta muotoutui juuri tilaajan ja kohderyhmän tarpeisiin sopiva lopputulos.