Myyntiprosessin automatisointi digitaalisen sopimusalustan avulla
Fagerlund, Oscar (2025)
Fagerlund, Oscar
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504287900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504287900
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona MagiCAD Group Oy:lle, joka tarjoaa talotekniikan suunnitteluohjelmisto- ja palveluratkaisuja globaalisti. Työn tavoitteena oli selvittää MagiCADin nykyisen sopimusten allekirjoitusprosessin nykytila sekä kartoittaa mahdollisen sähköisen allekirjoituspalvelun käyttöönoton vaatimukset. Työssä pyrittiin tunnistamaan keskeiset haasteet nykyisissä manuaalisissa prosesseissa ja arvioimaan, kuinka sähköinen allekirjoitus ja laajempi digitaalinen sopimusalusta voisivat tukea myyntiprosessin tehostamista ja asiakaskokemuksen parantamista. Työn osatavoitteena oli myös tunnistaa teknisiä ja toiminnallisia vaatimuksia, joita toimeksiantaja ohjelmistolle asettaa.
Teoreettinen viitekehys käsittelee myyntiprosessien automatisointia, asiakaskokemuksen kehittämistä ja sähköisen allekirjoituksen teknisiä ja juridisia edellytyksiä. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena, ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla MagiCADin eri markkinoiden myynnin avainhenkilöiltä. Haastatteluiden avulla saatiin kattava kuva nykyisen prosessin kipukohdista, tarpeista ja tulevaisuuden vaatimuksista.
Tulosten perusteella analysoitiin sähköisen allekirjoituksen palveluntarjoajia ja arvioitiin, mikä ratkaisu parhaiten vastaisi MagiCADin tarpeisiin. Haastattelut nostivat esiin vaatimuksia muun muassa CRM-integraation, järjestelmän skaalautuvuuden, visuaalisen brändäyksen ja käyttäjäystävällisyyden suhteen.
Teoreettinen viitekehys käsittelee myyntiprosessien automatisointia, asiakaskokemuksen kehittämistä ja sähköisen allekirjoituksen teknisiä ja juridisia edellytyksiä. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena, ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla MagiCADin eri markkinoiden myynnin avainhenkilöiltä. Haastatteluiden avulla saatiin kattava kuva nykyisen prosessin kipukohdista, tarpeista ja tulevaisuuden vaatimuksista.
Tulosten perusteella analysoitiin sähköisen allekirjoituksen palveluntarjoajia ja arvioitiin, mikä ratkaisu parhaiten vastaisi MagiCADin tarpeisiin. Haastattelut nostivat esiin vaatimuksia muun muassa CRM-integraation, järjestelmän skaalautuvuuden, visuaalisen brändäyksen ja käyttäjäystävällisyyden suhteen.