E-urheilun yläraajan vammat ja niiden ennaltaehkäisy: opas pelaajille
Tapper, Eetu; Virolainen, Tomi (2025)
Tapper, Eetu
Virolainen, Tomi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504287914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504287914
Tiivistelmä
E-urheilu eli elektroninen urheilu on tietotekniikan avulla suoritettavaa urheilua, jota voidaan pelata yksilönä tai joukkueena. E-urheilun vammat liittyvät pitkälti paikallaan oloon sekä toistuviin liikkeisiin varsinkin käden ja ranteen alueella.
E-urheilu on levinnyt sekä maailmalla, että Suomessa ja se on luonut kiinnostusta perinteisen urheilun organisaatioissa. Urheilun ulkopuoliset yritykset, kuten autovalmistajat, vaatemerkit ja musiikintoistoalustat, ovat liittyneet sponsoroimaan turnauksia sekä joukkueita. E-urheilun levinneisyys on lisännyt paljon pelaajia, jonka vuoksi on hyvä tuoda ilmi lajille tyypilliset vammat, kuten rannekipu sekä käsikipu.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda tutkittuun tietoon ja kirjallisuuteen pohjautuen liikepankki ennaltaehkäisemään ja kuntouttamaan e-urheilussa tapahtuvia yläraajan vammoja sekä tuoda pelaajille tietoisuuteen lajin tyypillisiä vammoja. Tavoitteena oli luoda laadukas liikepankki, jonka pelaaja voi ladata itselleen ja harjoitteiden avulla ennaltaehkäistä tai kuntouttaa kiputiloja sekä antaa pelaajalle tietoa pelaamisen vaikutuksista yläraajaan.
Liikepankki tehtiin yhteistyössä Suomen elektronisen urheilun liiton, SEUL ry:n kanssa.
Opinnäytetyö tehtiin tuotekehitysprosessina, jossa käytetiin luotettavista tiedonhakukoneista haettuja tutkimuksia ja kirjallisuutta. Liikepankissa harjoitteet on ohjattu kuvallisesti sekä kirjallisin ohjein, jotta harjoitteet olisivat mahdollisimman helposti ymmärrettävissä ja toteutettavissa. Liikepankissa on kirjallisesti kerrottu harjoitustyyppien teoriasta.
E-urheilu on levinnyt sekä maailmalla, että Suomessa ja se on luonut kiinnostusta perinteisen urheilun organisaatioissa. Urheilun ulkopuoliset yritykset, kuten autovalmistajat, vaatemerkit ja musiikintoistoalustat, ovat liittyneet sponsoroimaan turnauksia sekä joukkueita. E-urheilun levinneisyys on lisännyt paljon pelaajia, jonka vuoksi on hyvä tuoda ilmi lajille tyypilliset vammat, kuten rannekipu sekä käsikipu.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda tutkittuun tietoon ja kirjallisuuteen pohjautuen liikepankki ennaltaehkäisemään ja kuntouttamaan e-urheilussa tapahtuvia yläraajan vammoja sekä tuoda pelaajille tietoisuuteen lajin tyypillisiä vammoja. Tavoitteena oli luoda laadukas liikepankki, jonka pelaaja voi ladata itselleen ja harjoitteiden avulla ennaltaehkäistä tai kuntouttaa kiputiloja sekä antaa pelaajalle tietoa pelaamisen vaikutuksista yläraajaan.
Liikepankki tehtiin yhteistyössä Suomen elektronisen urheilun liiton, SEUL ry:n kanssa.
Opinnäytetyö tehtiin tuotekehitysprosessina, jossa käytetiin luotettavista tiedonhakukoneista haettuja tutkimuksia ja kirjallisuutta. Liikepankissa harjoitteet on ohjattu kuvallisesti sekä kirjallisin ohjein, jotta harjoitteet olisivat mahdollisimman helposti ymmärrettävissä ja toteutettavissa. Liikepankissa on kirjallisesti kerrottu harjoitustyyppien teoriasta.