TikTok osana markkinointia – Digitaalinen opas luksusmajoitusliikkeiden pienyrittäjille
Simonen, Anniina (2025)
Simonen, Anniina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504288043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504288043
Tiivistelmä
Sosiaalinen media tarjoaa lukuisia alustoja ihmisten käyttöön, joka mahdollistaa helpon vuorovaikutuksen käyttäjien välillä. Sovellus nimeltä Tiktok on noussut suureen suosioon, jossa ihmiset voivat jakaa erilaisia lyhytvideoita. Tiktokissa jaetaan vinkkejä, omia kokemuksia, tanssivideoita ja paljon muuta. Sovellus toimii myös hyvänä markkinointialustana yrityksille, josta syntyi idea oppaan luomiselle.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on luoda digitaalinen Tiktok opas luksusmajoitusliikkeiden pienyrittäjille, jotka haluavat kehittää markkinointia sovelluksen avulla. Opas sopii yrittäjille, joilla on sosiaalisen median perusteet halussa, mutta tarvitsevat opastusta Tiktokin aloittamiseen. Markkinoiminen on tärkeä osa yrityksen toimintaa, jolla voidaan lisätä tunnettavuutta ja kasvattaa asiakaskuntaa. Nykypäivänä tuloksellinen markkinointi tapahtuu sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi yleisesti sosiaalista mediaa ja sen alla toimivia alustoja. Tietoperustassa syvennytään Tiktok sovellukseen ja sen eri osa-alueisiin. Luvussa käydään yksityiskohtaisesti läpi tarvittavat asiat Tiktok markkinoinnin aloittamiseksi. Tietoperustassa perehdytään myös luksusmatkailuun ja sen kohderyhmään. Yllä olevien aiheiden tuloksena syntyi digitaalinen Tiktok opas.
Digitaalinen Tiktok opas sisältää kattavan kokonaisuuden siitä, mitä yritys tarvitsee Tiktok markkinoinnin aloitukseen. Pääteemana toimii ammattimaisen Tiktok tilin tekeminen, huomioitavat asiat postauksissa, työkalujen analysointi sekä markkinoinnin tuomat kustannukset ja ajankäyttö. Oppaassa hyödynnettiin tekstin lisäksi paljon kuvia ja esimerkkejä markkinointi vinkeistä. Opas perustuu opinnäytetyön tietoperustaan ja kirjoittajan tietotaitoon.
Opinnäytetyö toteutettiin ilman toimeksiantajaa, joten työn laatu mitattiin kyselyn avulla. Powerpointilla tuotettu digitaalinen Tiktok opas lähetettiin kolmelle eri luksusmajoitusliikkeen yrittäjälle, jotka antoivat realistisen palautteen oppaasta. Kyselyn avulla selvitettiin, onko oppaalle tarvetta luksusmatkailun parissa ja onko se hyödyllinen markkinoinnin tukena. Kysely onnistui ja vastauksien perusteella opas olisi hyödyllinen apu yrittäjille. Vastanneet näkivät oppaan selkeänä ja hyvänä apuvälineenä markkinoinnissa. Oppaan avulla markkinoinnin aloittaminen Tiktokissa olisi vaivatonta.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on luoda digitaalinen Tiktok opas luksusmajoitusliikkeiden pienyrittäjille, jotka haluavat kehittää markkinointia sovelluksen avulla. Opas sopii yrittäjille, joilla on sosiaalisen median perusteet halussa, mutta tarvitsevat opastusta Tiktokin aloittamiseen. Markkinoiminen on tärkeä osa yrityksen toimintaa, jolla voidaan lisätä tunnettavuutta ja kasvattaa asiakaskuntaa. Nykypäivänä tuloksellinen markkinointi tapahtuu sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi yleisesti sosiaalista mediaa ja sen alla toimivia alustoja. Tietoperustassa syvennytään Tiktok sovellukseen ja sen eri osa-alueisiin. Luvussa käydään yksityiskohtaisesti läpi tarvittavat asiat Tiktok markkinoinnin aloittamiseksi. Tietoperustassa perehdytään myös luksusmatkailuun ja sen kohderyhmään. Yllä olevien aiheiden tuloksena syntyi digitaalinen Tiktok opas.
Digitaalinen Tiktok opas sisältää kattavan kokonaisuuden siitä, mitä yritys tarvitsee Tiktok markkinoinnin aloitukseen. Pääteemana toimii ammattimaisen Tiktok tilin tekeminen, huomioitavat asiat postauksissa, työkalujen analysointi sekä markkinoinnin tuomat kustannukset ja ajankäyttö. Oppaassa hyödynnettiin tekstin lisäksi paljon kuvia ja esimerkkejä markkinointi vinkeistä. Opas perustuu opinnäytetyön tietoperustaan ja kirjoittajan tietotaitoon.
Opinnäytetyö toteutettiin ilman toimeksiantajaa, joten työn laatu mitattiin kyselyn avulla. Powerpointilla tuotettu digitaalinen Tiktok opas lähetettiin kolmelle eri luksusmajoitusliikkeen yrittäjälle, jotka antoivat realistisen palautteen oppaasta. Kyselyn avulla selvitettiin, onko oppaalle tarvetta luksusmatkailun parissa ja onko se hyödyllinen markkinoinnin tukena. Kysely onnistui ja vastauksien perusteella opas olisi hyödyllinen apu yrittäjille. Vastanneet näkivät oppaan selkeänä ja hyvänä apuvälineenä markkinoinnissa. Oppaan avulla markkinoinnin aloittaminen Tiktokissa olisi vaivatonta.