Tarinankerronta luovaa harrastustoimintaa tarjoavan yhdistyksen palvelumuotoilussa
Arosalo, Ilona (2025)
Arosalo, Ilona
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298097
Tiivistelmä
Opinnäyte pyrki vastaamaan kysymykseen, miten kehittää voittoa tavoittelemattoman harrastustoimintaa tarjoavan yhdistyksen toimintaa palvelumuotoilun menetelmillä ja tarinankerronnan keinoilla. Tavoitteena oli ymmärtää syvällisesti yhdistyksen aktiivijäsenten palvelulle antamia merkityksiä ja tuoda esiin heidän arvonmuodostustansa sekä arvopyramidin avulla kehittää yhdistyksen toimintaa. Kehittämistoiminnan kohde, Kameraseura ry, tarjoaa valokuvausharrastukseen liittyvää toimintaa ja tukea.
Kehittämistoiminnan tuloksena aktiivijäsenten tärkeimmäksi motiiviksi osoittautui jatkuva oppiminen, suurin inspiraation lähde toiminnassa oli yhteisöllisyys. Yhdessä kuvaamisen, vertaistuen, palautteen ja mentoroinnin mahdollisuutta pidettiin arvokkaana luovan itsensä ilmaisemisen ohella.
Arvopyramidista johdetut elementit olivat perustana Kameraseura ry:lle kirjoitetussa ydintarinassa. Ydintarinan pohjalta laadittiin kymmenelle harrastusryhmälle ydinviestit, joita Kameraseura ry voi käyttää viestinnän uudistamisessa vaiheittain. Nämä tulokset on otettu jo osittain käyttöön passiivisten jäsenten aktivoimiseksi ryhmä- ja muuhun toimintaan. Lisäksi tuloksia voidaan käyttää viestinnässä uusille jäsenille. The thesis aimed to answer the question of how to develop the operations of a non-profit organization offering hobby activities using service design methods and storytelling techniques. The objective was to gain a deep understanding of the meanings that the organization's active members attribute to the service, highlight their value creation, and enhance the organization’s operations using a value pyramid.
The development process focused on Camera club, an association that provides activities and support for photography enthusiasts. The results revealed that the most important motivation for active members was continuous learning, while the greatest source of inspiration in the activities was a sense of community. Opportunities for photographing together, peer support, feedback, and mentoring were considered valuable alongside creative self-expression.
The elements derived from the value pyramid served as the foundation for the core story written for Camera club association. Based on this core story, key messages were developed for ten hobby groups, which Camera club association can implement gradually to renew its communications. Some of these results have already been applied to engage passive members and other activities. Additionally, the findings can be utilized in communication efforts aimed at new members.
Kehittämistoiminnan tuloksena aktiivijäsenten tärkeimmäksi motiiviksi osoittautui jatkuva oppiminen, suurin inspiraation lähde toiminnassa oli yhteisöllisyys. Yhdessä kuvaamisen, vertaistuen, palautteen ja mentoroinnin mahdollisuutta pidettiin arvokkaana luovan itsensä ilmaisemisen ohella.
Arvopyramidista johdetut elementit olivat perustana Kameraseura ry:lle kirjoitetussa ydintarinassa. Ydintarinan pohjalta laadittiin kymmenelle harrastusryhmälle ydinviestit, joita Kameraseura ry voi käyttää viestinnän uudistamisessa vaiheittain. Nämä tulokset on otettu jo osittain käyttöön passiivisten jäsenten aktivoimiseksi ryhmä- ja muuhun toimintaan. Lisäksi tuloksia voidaan käyttää viestinnässä uusille jäsenille.
The development process focused on Camera club, an association that provides activities and support for photography enthusiasts. The results revealed that the most important motivation for active members was continuous learning, while the greatest source of inspiration in the activities was a sense of community. Opportunities for photographing together, peer support, feedback, and mentoring were considered valuable alongside creative self-expression.
The elements derived from the value pyramid served as the foundation for the core story written for Camera club association. Based on this core story, key messages were developed for ten hobby groups, which Camera club association can implement gradually to renew its communications. Some of these results have already been applied to engage passive members and other activities. Additionally, the findings can be utilized in communication efforts aimed at new members.