Tavoitteen asettamisesta osaamiseen : työkaluja instrumenttiopetuksen ammattilaisille ja heidän oppilailleen
Rissanen, Lotta (2025)
Rissanen, Lotta
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504288046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504288046
Tiivistelmä
Taiteen perusopetuksessa ja sen uudessa opetussuunnitelmassa vuoden 2017 muutoksessa korostuu oppilaslähtöinen ja juuri oppilaan itsensä näköinen opintokokonaisuus musiikkioppilaitoksissa. Tällainen muutos ohjelmistosuunnittelussa vaikuttaa kuitenkin rakenteellisesti siihen, miten opetustyötä pitää jatkossa musiikkioppilaitoksissa kehittää.
Oppilaan tulee osata itse ohjata itseään musiikin opinnoissaan entistä tehokkaammin, sillä musiikkioppilaitokset vaativat entistä enemmän itseohjautuvaa oppimisilmapiiriä. Käytännössä tällainen muutos tarkoittaa harjoitteluosaamisen, tavoitteenasettamisen ja realistisen itsearvioinnin korostumista oppilaan omassa toiminnassa musiikillisessa kehityksessään.
Opinnäytetyötä varten teetetty tutkimus ja sen tulokset visualisoivat sekä oppilaalle että opettajalle tavoitteen asettamiseen liittyviä tekijöitä ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Tutkimusta varten tehty tavoitteenasettamistyökalu helpottaa oppilasta hahmottamaan, mitä hänen tulisi tehdä, jotta hänen on mahdollista saavuttaa tavoitteensa hänelle sopivilla työskentelytavoilla.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin pirkanmaalaisessa musiikkioppilaitoksessa laadullisena tyyppitutkimuksena. Tutkimus osoitti suuntaa antavasti, että tavoitteenasettamistyökalu koettiin pedagogisesti järkevänä lisänä harjoitteluosaamisen lisäämiseksi.
Oppilaan tulee osata itse ohjata itseään musiikin opinnoissaan entistä tehokkaammin, sillä musiikkioppilaitokset vaativat entistä enemmän itseohjautuvaa oppimisilmapiiriä. Käytännössä tällainen muutos tarkoittaa harjoitteluosaamisen, tavoitteenasettamisen ja realistisen itsearvioinnin korostumista oppilaan omassa toiminnassa musiikillisessa kehityksessään.
Opinnäytetyötä varten teetetty tutkimus ja sen tulokset visualisoivat sekä oppilaalle että opettajalle tavoitteen asettamiseen liittyviä tekijöitä ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Tutkimusta varten tehty tavoitteenasettamistyökalu helpottaa oppilasta hahmottamaan, mitä hänen tulisi tehdä, jotta hänen on mahdollista saavuttaa tavoitteensa hänelle sopivilla työskentelytavoilla.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin pirkanmaalaisessa musiikkioppilaitoksessa laadullisena tyyppitutkimuksena. Tutkimus osoitti suuntaa antavasti, että tavoitteenasettamistyökalu koettiin pedagogisesti järkevänä lisänä harjoitteluosaamisen lisäämiseksi.