Tekoälyn hyödyntäminen myynnissä ja markkinoinnissa
Malytchev; Illukka (2025)
Malytchev
Illukka
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504287927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504287927
Tiivistelmä
Tekoäly on muuttanut myynnin ja markkinoinnin toimintatapoja huomattavasti. Työssä selvitettiin tekoälyn hyödyntämisen roolia ja vaikutuksia näillä aloilla. Tavoitteena oli kartoittaa, miten tekoäly voi parantaa yri tysten kilpailukykyä, asiakaskokemusta ja liiketoiminnan tehokkuutta. Lisäksi työssä tarkasteltiin tekoälytek nologioiden käyttömahdollisuuksia ja -haasteita sekä analysoitiin menestyksekkäitä case-esimerkkejä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin case-analyysiä. Aineistona hyödynnettiin yritysten raportteja, media-artikkeleita ja asiantuntija-analyyseja. Kerätty aineisto analysoitiin teemoittelun avulla, mikä mahdollisti keskeisten ilmiöiden ja vaikutusten tunnistamisen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tekoälyllä on huomattava potentiaali markkinoinnin personoinnissa, asiakasdatan hyödyntämisessä sekä kampanjoiden optimoinnissa. Esimerkit osoittivat, että tekoäly voi te hostaa markkinointia ja myyntiä merkittävästi, mutta sen käyttöönotto edellyttää riittävää osaamista ja eettisten näkökohtien huomioimista. Johtopäätöksenä todettiin, että tekoälyn käyttö myynnissä ja markkinoinnissa luo kilpailuetua, mutta sen onnistunut hyödyntäminen vaatii strategista suunnittelua ja jatkuvaa kehittämistä. Tekoälyn vaikutus näkyy paitsi tehokkuutena myös innovaatioiden mahdollistajana.