Kuluttajan käyttäytymistä verkkopankin käytössä ohjaavat tekijät
Hulkkonen, Pinja (2025)
Hulkkonen, Pinja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504288069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504288069
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli tutkia, mitkä tekijät vaikuttavat asiakkaan valintaan käyttää verkkopankkia. Tutkimuksessa hyödynnettiin Icek Ajzenin kehittämää suunnitellun käyttäytymisen teoriaa ja yleistä tietoa verkkopankeista ja niiden käytöstä. Opinnäytetyössä hyödynnettiin teorian kolmea eri piirrettä tutkittaessa sitä, mikä vaikuttaa yksilön käyttäytymiseen verkkopankkia käyttäessä, huomioiden myös teorian ulkopuoliset tekijät. Opinnäytetyön tarkoitus oli haastatella verkkopankkien käyttäjiä ja tehdä havaintoja saadusta aineistosta. Aineiston perusteella oli tarkoitus tehdä yhteenveto tuloksista, ja analysoida niitä suhteessa suunnitellun käyttäytymisen teoriaan ja tietoon verkkopankeista.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttämällä laadullista tutkimusta. Tutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelut, jotka toteutettiin henkilökohtaisissa tilanteissa. Tutkimuksessa haastateltiin viittä aktiivista verkkopankin käyttäjää. Aineistoa analysoitiin käyttämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Kaikki yhtä vastaajaa lukuun ottamatta käyttivät useampaa kuin yhtä verkkopankkia. Kaikilla vastaajilla oli positiivinen asenne verkkopankkeja kohtaan, ja he kokivat asenteillaan olevan vaikutusta verkkopankkien käyttöön. Verkkopankkien helppous, mobiilisovellukset ja ajansäästö koettiin tärkeiksi piirteiksi. Neljällä viidestä vastaajasta perheen ja läheisten suositukset ja valinnat olivat vaikuttaneet siihen, mitä verkkopankkia vastaaja käytti. Jokainen vastaaja koki oman kontrollinsa merkittävänä tekijänä verkkopankkia käyttäessä, ja vastaajat kokivat kykenevänsä toimimaan yleisesti verkkopankkien suhteen haluamallaan tavalla.
Tutkimuksen tuloksista nähdään, että suunnitellun käyttäytymisen teorian kaikki kolme piirrettä ovat vaikuttavia tekijöitä vastaajien verkkopankin käytössä. Samalla aineistosta kyettiin erottamaan muutama teorian ulkopuolinen asia, kuten verkkopankkien turvallisuuteen liittyvät seikat. Tutkimusta olisi hyödyllistä laajentaa muun muassa tiettyyn ikäryhmään, jotta tuloksista saataisiin yleisesti luotettavampi yhteenveto.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttämällä laadullista tutkimusta. Tutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelut, jotka toteutettiin henkilökohtaisissa tilanteissa. Tutkimuksessa haastateltiin viittä aktiivista verkkopankin käyttäjää. Aineistoa analysoitiin käyttämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Kaikki yhtä vastaajaa lukuun ottamatta käyttivät useampaa kuin yhtä verkkopankkia. Kaikilla vastaajilla oli positiivinen asenne verkkopankkeja kohtaan, ja he kokivat asenteillaan olevan vaikutusta verkkopankkien käyttöön. Verkkopankkien helppous, mobiilisovellukset ja ajansäästö koettiin tärkeiksi piirteiksi. Neljällä viidestä vastaajasta perheen ja läheisten suositukset ja valinnat olivat vaikuttaneet siihen, mitä verkkopankkia vastaaja käytti. Jokainen vastaaja koki oman kontrollinsa merkittävänä tekijänä verkkopankkia käyttäessä, ja vastaajat kokivat kykenevänsä toimimaan yleisesti verkkopankkien suhteen haluamallaan tavalla.
Tutkimuksen tuloksista nähdään, että suunnitellun käyttäytymisen teorian kaikki kolme piirrettä ovat vaikuttavia tekijöitä vastaajien verkkopankin käytössä. Samalla aineistosta kyettiin erottamaan muutama teorian ulkopuolinen asia, kuten verkkopankkien turvallisuuteen liittyvät seikat. Tutkimusta olisi hyödyllistä laajentaa muun muassa tiettyyn ikäryhmään, jotta tuloksista saataisiin yleisesti luotettavampi yhteenveto.