Tanssijan henkilöbrändäys
Johansson, Melina (2025)
Johansson, Melina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298136
Tiivistelmä
Henkilöbrändäyksen merkityksen on katsottu kasvaneen luovilla aloilla sosiaalisen median suosion lisääntymisen myötä. Erityisesti kaupallisen alan tanssijoiden työllistymisen on todettu olevan yhä tiiviimmin sidoksissa brändin rakentamiseen ja sosiaalisen median hyödyntämiseen markkinoinnissa. Kilpailun ollessa kovaa, ammatillisten mahdollisuuksien saavuttamisen on katsottu edellyttävän taitojen esiin tuomista, kiinnostavan sisällön luomista ja aktiivista verkostoitumista alan muiden toimijoiden kanssa.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin henkilöbrändäykseen liittyviä mahdollisuuksia, haasteita ja kokemuksia kaupallisen tanssialan näkökulmasta sekä laadittiin opas tanssijan henkilöbrändin kehittämiseksi sosiaalisessa mediassa. Työssä ei perehdytty henkilöbrändäykseen luovien alojen ulkopuolella tai muihin markkinointikanaviin, kuten perinteiseen mediaan tai henkilökohtaisiin verkkosivustoihin.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin henkilöbrändäyksen keskeisiä käsitteitä, teorioita ja malleja sekä aiempaa tutkimustietoa luovilta aloilta. Tanssijan henkilöbrändiä tarkasteltiin osaamisen esittelyn, visuaalisen identiteetin ja verkostoitumisen näkökulmista. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Aineiston analyysissä hyödynnettiin temaattista analyysiä. Tutkimustulosten pohjalta luotiin kehittämisprosessin lopputuotos, tanssijan henkilöbrändäyksen opas, joka laadittiin Canvan graafisen suunnittelun työkalulla. Opinnäytetyö valmistui keväällä 2025.
Tutkimuksessa havaittiin, että Instagramia käytettiin ensisijaisena alustana henkilöbrändäyksessä. Alustan katsottiin soveltuvan henkilöbrändäykseen erityisesti sen visuaalisuuden, laajan tavoittavuuden ja vuorovaikutteisten ominaisuuksien ansiosta. Sen avulla rakennettiin visuaalisesti näyttäviä ja helposti saavutettavia portfolioita, joissa esiteltiin osaamista, projekteja sekä ammatillista identiteettiä. Sovelluksen ominaisuuksien, kuten kelojen, tarinoiden ja kohokohtien, koettiin tukevan näkyvyyden kasvattamista sekä sisällön arkistointia.
Vahvan henkilöbrändin keskeisiksi elementeiksi tunnistettiin erityisosaamisen korostaminen, visuaalinen erottautuminen, verkostoituminen, yhteistyöt, julkaisustrategiat, algoritmien tuntemus sekä ammatillisen ja henkilökohtaisen sisällön yhdistäminen. Oppaaseen koottiin konkreettisia työkaluja, sisällöntuotannon ideoita ja alalla toimiviksi todettuja käytänteitä tanssijan henkilöbrändin kehittämiseksi.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin henkilöbrändäykseen liittyviä mahdollisuuksia, haasteita ja kokemuksia kaupallisen tanssialan näkökulmasta sekä laadittiin opas tanssijan henkilöbrändin kehittämiseksi sosiaalisessa mediassa. Työssä ei perehdytty henkilöbrändäykseen luovien alojen ulkopuolella tai muihin markkinointikanaviin, kuten perinteiseen mediaan tai henkilökohtaisiin verkkosivustoihin.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin henkilöbrändäyksen keskeisiä käsitteitä, teorioita ja malleja sekä aiempaa tutkimustietoa luovilta aloilta. Tanssijan henkilöbrändiä tarkasteltiin osaamisen esittelyn, visuaalisen identiteetin ja verkostoitumisen näkökulmista. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Aineiston analyysissä hyödynnettiin temaattista analyysiä. Tutkimustulosten pohjalta luotiin kehittämisprosessin lopputuotos, tanssijan henkilöbrändäyksen opas, joka laadittiin Canvan graafisen suunnittelun työkalulla. Opinnäytetyö valmistui keväällä 2025.
Tutkimuksessa havaittiin, että Instagramia käytettiin ensisijaisena alustana henkilöbrändäyksessä. Alustan katsottiin soveltuvan henkilöbrändäykseen erityisesti sen visuaalisuuden, laajan tavoittavuuden ja vuorovaikutteisten ominaisuuksien ansiosta. Sen avulla rakennettiin visuaalisesti näyttäviä ja helposti saavutettavia portfolioita, joissa esiteltiin osaamista, projekteja sekä ammatillista identiteettiä. Sovelluksen ominaisuuksien, kuten kelojen, tarinoiden ja kohokohtien, koettiin tukevan näkyvyyden kasvattamista sekä sisällön arkistointia.
Vahvan henkilöbrändin keskeisiksi elementeiksi tunnistettiin erityisosaamisen korostaminen, visuaalinen erottautuminen, verkostoituminen, yhteistyöt, julkaisustrategiat, algoritmien tuntemus sekä ammatillisen ja henkilökohtaisen sisällön yhdistäminen. Oppaaseen koottiin konkreettisia työkaluja, sisällöntuotannon ideoita ja alalla toimiviksi todettuja käytänteitä tanssijan henkilöbrändin kehittämiseksi.