Optimoitu verkkokauppa liiketoiminnan tueksi
Rinta-Kiikka, Jussi (2025)
Rinta-Kiikka, Jussi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298140
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Shopify-verkkokauppa, joka tukee Missing Link Oy:n liiketoimintaa ja digitaalista näkyvyyttä. Työssä keskityttiin erityisesti hakukoneoptimointiin ja asiakaspolkujen analysointiin, jotta verkkokaupan löydettävyyttä ja käyttäjäkokemusta voitaisiin parantaa.
Verkkokaupan toteutuksessa hyödynnettiin Shopifyn omia työkaluja, kuten Liquid-ohjelmointikieltä, joka oli ennestään tuntematon opinnäytetyön tekijälle, mutta helppo oppia. Lisäksi käytettiin JavaScriptiä, HTML:ää ja CSS:ää, joiden aiempi käyttö koulutöissä edesauttoi työn etenemistä. Työn aikana keskityttiin SEO-menetelmiin, kuten avainsanojen, metatietojen ja URL-rakenteiden optimointiin, jotka tukevat verkkosivuston hakukonenäkyvyyttä. Analytiikkatyökaluna käytettiin PostHogia asiakaspolkujen seurantaan.
Vaikka verkkokauppa saatiin rakennettua valmiiksi, tuotteiden puuttuminen rajoitti käytännön testausta. Työn tuloksena havaittiin, että hakukoneoptimoinnin vaikutukset näkyvyyteen ja myyntiin kehittyvät ajan myötä. Jatkuva SEO-strategian kehittäminen ja sisällöntuotanto, kuten tuotekuvausten ja blogisisällön optimointi, ovat keskeisiä verkkokaupan näkyvyyden parantamiseksi.
Opinnäytetyö tarjoaa asiakasyritykselle suosituksia verkkokaupan jatkokehittämiseen sekä analytiikan hyödyntämiseen sisällön toteutuksessa ja kohdentamisessa.
Verkkokaupan toteutuksessa hyödynnettiin Shopifyn omia työkaluja, kuten Liquid-ohjelmointikieltä, joka oli ennestään tuntematon opinnäytetyön tekijälle, mutta helppo oppia. Lisäksi käytettiin JavaScriptiä, HTML:ää ja CSS:ää, joiden aiempi käyttö koulutöissä edesauttoi työn etenemistä. Työn aikana keskityttiin SEO-menetelmiin, kuten avainsanojen, metatietojen ja URL-rakenteiden optimointiin, jotka tukevat verkkosivuston hakukonenäkyvyyttä. Analytiikkatyökaluna käytettiin PostHogia asiakaspolkujen seurantaan.
Vaikka verkkokauppa saatiin rakennettua valmiiksi, tuotteiden puuttuminen rajoitti käytännön testausta. Työn tuloksena havaittiin, että hakukoneoptimoinnin vaikutukset näkyvyyteen ja myyntiin kehittyvät ajan myötä. Jatkuva SEO-strategian kehittäminen ja sisällöntuotanto, kuten tuotekuvausten ja blogisisällön optimointi, ovat keskeisiä verkkokaupan näkyvyyden parantamiseksi.
Opinnäytetyö tarjoaa asiakasyritykselle suosituksia verkkokaupan jatkokehittämiseen sekä analytiikan hyödyntämiseen sisällön toteutuksessa ja kohdentamisessa.