Glamping-matkailun hinnan vaikutus ostopäätökseen
Holma, Henna (2025)
Holma, Henna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298214
Tiivistelmä
Mitä on glamping? Glamping on hotellimaailman uusin kasvava trendi. Se on lyhenne englannin kielen sanoista glamour ja camping, ja tarkoittaa luksusretkeilyä. Siinä yhdistyvät retkielämä sekä luksustason palvelut ja puitteet luonnon keskellä. Tarkoitus on kokea retkeilyä ilman vaivannäköä. Luksusretkeily ei rajoitu pelkästään luksustelttoihin, vaan mahdollisia muita majoitusvaihtoehtoja voi olla esimerkiksi tiipiit, jurtat, puumajat ja iglut. Kasvaneen suosion myötä glamping -majoitus on levinnyt ympäri maailmaa ja kohteita on Suomessakin jo monia. Varsinainen ensimmäinen tapaus, jota voi luksustelttailuksi kutsua, tapahtui noin muutama vuosisata sitten Iso-Britanniassa. Siirtomaa-aikojen safarimatkailu on kuitenkin luksustelttailun malliesimerkki. Kaikesta huolimatta glamping on keksitty vahingossa.
Tämä opinnäytetyö on tutkimustyyppinen ja tavoitteena on tutkia glampingin hinnan vaikutusta ostopäätökseen. Pääongelma on: Kuinka glampingin hinta vaikuttaa ostopäätökseen? Alaongelmina ovat seuraavat kysymykset: Kuinka tuttu glamping on terminä? Kuinka paljon siitä ollaan valmiita maksamaan? Mitä hinnalla pitäisi saada? Ollaanko siitä halukkaita maksamaan? Kohderyhmänä ovat työikäiset suomalaiset.
Tietoperusta rakentuu kolmesta aiheesta: glamping, luksusmatkailu ja ostopäätökseen vaikuttavat taustatekijät. Glamping avataan käsitteenä, kerrotaan sen historiasta, eri majoitusmuodoista sekä suomalaisten glamping matkailusta ja siihen vaikuttavista motivaatiotekijöistä. Käsitellään luksusta, uutta luksusta, luksusta matkailussa sekä suomalaisten luksusmatkailua ja motivaatiotekijöitä siihen. Selvitetään ostopäätökseen vaikuttavia taustatekijöitä ja mikä saa ihmisen ostamaan.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. Aineistonkeruumenetelmänä toimi verkkokysely, joka tehtiin Webropol-ohjelmalla. Se jaettiin Facebookissa Naistenhuone ja Matkaile Suomessa – Vinkkejä ja ideoita -ryhmiin. Kysely oli avoinna 12.12.2024-12.1.2025. Kerätty aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin.
Glamping ei ollut suurimmalle osalle vastaajista tuttu terminä, eikä se täten kiinnosta trendikkyytensä tai luksuksen puolesta. Sen sijaan vastaajia motivoi luonto. Mitä hintaan tulee, tutkimuksen mukaan se ei ole ainut tekijä, joka vaikuttaa ostopäätökseen. Ostopäätöstä tehdessä hinta on tärkeä tekijä, mutta myös tunteet, kuten halu saada laadukasta majoitusta, vaikuttavat päätökseen. Vastaajat eivät ole valmiita sijoittamaan suuria summia glampingiin, mutta enemmistö odottaa saavansa hinnalla aamiaisen, majoitustilassa olevan vessan ja peseytymistilat, kauniin ja viihtyisän huoneen, laadukkaan sängyn ja vuodevaatteet, ilmastoidun/lämmitetyn huoneen sekä yksityisyyttä. Hinnan noustessa he luonnollisesti odottavat kohteelta enemmän.
Tämä opinnäytetyö on tutkimustyyppinen ja tavoitteena on tutkia glampingin hinnan vaikutusta ostopäätökseen. Pääongelma on: Kuinka glampingin hinta vaikuttaa ostopäätökseen? Alaongelmina ovat seuraavat kysymykset: Kuinka tuttu glamping on terminä? Kuinka paljon siitä ollaan valmiita maksamaan? Mitä hinnalla pitäisi saada? Ollaanko siitä halukkaita maksamaan? Kohderyhmänä ovat työikäiset suomalaiset.
Tietoperusta rakentuu kolmesta aiheesta: glamping, luksusmatkailu ja ostopäätökseen vaikuttavat taustatekijät. Glamping avataan käsitteenä, kerrotaan sen historiasta, eri majoitusmuodoista sekä suomalaisten glamping matkailusta ja siihen vaikuttavista motivaatiotekijöistä. Käsitellään luksusta, uutta luksusta, luksusta matkailussa sekä suomalaisten luksusmatkailua ja motivaatiotekijöitä siihen. Selvitetään ostopäätökseen vaikuttavia taustatekijöitä ja mikä saa ihmisen ostamaan.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. Aineistonkeruumenetelmänä toimi verkkokysely, joka tehtiin Webropol-ohjelmalla. Se jaettiin Facebookissa Naistenhuone ja Matkaile Suomessa – Vinkkejä ja ideoita -ryhmiin. Kysely oli avoinna 12.12.2024-12.1.2025. Kerätty aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin.
Glamping ei ollut suurimmalle osalle vastaajista tuttu terminä, eikä se täten kiinnosta trendikkyytensä tai luksuksen puolesta. Sen sijaan vastaajia motivoi luonto. Mitä hintaan tulee, tutkimuksen mukaan se ei ole ainut tekijä, joka vaikuttaa ostopäätökseen. Ostopäätöstä tehdessä hinta on tärkeä tekijä, mutta myös tunteet, kuten halu saada laadukasta majoitusta, vaikuttavat päätökseen. Vastaajat eivät ole valmiita sijoittamaan suuria summia glampingiin, mutta enemmistö odottaa saavansa hinnalla aamiaisen, majoitustilassa olevan vessan ja peseytymistilat, kauniin ja viihtyisän huoneen, laadukkaan sängyn ja vuodevaatteet, ilmastoidun/lämmitetyn huoneen sekä yksityisyyttä. Hinnan noustessa he luonnollisesti odottavat kohteelta enemmän.
