Hakijakokemus rekrytointiprosessin keskiössä
Lehtikangas, Laura (2025)
Lehtikangas, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298259
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Yritys X:lle, joka toimii sosiaali- ja terveysalan palveluntarjoajana. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millainen hakijakokemus Yritys X:n rekrytointiprosessiin osallistuneille hakijoille on muodostunut rekrytointiprosessin aikana. Tavoitteena oli löytää toimeksiantajan rekrytointiprosessista onnistumiset sekä kehityskohteet, jotta rekrytointiprosessia voitaisiin kehittää vastaamaan hakijoiden odotuksia Yritys X:n rekrytointiprosesseissa.
Sosiaali- ja terveysalalla on totuttu kilpailemaan työmarkkinoilla alan parhaista osaajista. Rekrytointiprosessissa muodostuva hakijakokemus on tärkeä pohja positiivisen työnantajamielikuvan luomisessa, ja uuden työntekijän sitouttamisessa organisaatioon. Hyvällä hakijakokemuksella yritys voi saada kilpailuetua houkutellessaan ja sitouttaessaan uusia osaajia yritykseen. Aiheen valintaan vaikutti omat mielenkiinnon kohteet sekä toimeksiantajan ajankohtainen tarve hakijakokemustutkimukselle.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdyttiin hakijakokemukseen, työnantajamielikuvaan ja rekrytointiprosessiin. Tietoperustan rakentamisessa hyödynnettiin aiheeseen liittyvää ajankohtaista kirjallisuutta, artikkeleita ja tutkimuksia. Tietoperustan avulla lukija saa kattavan käsityksen tutkittavasta ilmiöstä. Hakijakokemuksen muodostumisessa korostuvat hakijapolun eri vaiheet ja kattava hakijaviestintä.
Tutkimuksessa hyödynnettiin laajan kohdejoukon ja opinnäytetyön tavoitteen takia kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyössä hakijakokemuksen tilaa kartoitettiin 4 kuukauden sisällä rekrytointiprosessiin osallistuneille hakijoille lähtevän kyselyn avulla. Kysely lähetettiin 1492 Yritys X:n rekrytointiprosessiin osallistuneelle henkilölle, mutta vastausprosentiksi jäi lopulta 10,1 %. Kyselyssä keskityttiin hakijakokemuksen muodostumiseen hakijapolun mukaisesti. Mukana oli myös toimeksiantajan toiveesta työnantajamielikuvaan liittyviä kysymyksiä. Tutkimuksessa toteutetun kyselyn tuloksia analysoitiin pääasiassa määrällisellä analyysillä. Avointen vastausten osalta tulosten analysoimisessa hyödynnettiin sisällönanalyysiä vastausten ryhmittelemiseksi.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että hakijakokemuksen tila oli melko hyvä Yritys X:ssä. Kaikkien väittämien keskiarvot olivat vähintään 3,6, suurimman osan ollessa keskiarvon 4 yläpuolella. Rekrytointiprosessista onnistuttiin tunnistamaan onnistumisia ja kehityskohteita hakijakokemuksen näkökulmasta. Tulosten mukaan isoimmaksi kehityskohteeksi nousi hakijaviestinnän parantaminen eri rekrytointiprosessin vaiheissa. Tutkimuksen avulla onnistuttiin tuottamaan arvokasta tietoa hakijakokemuksen tilasta Yritys X:lle.
Sosiaali- ja terveysalalla on totuttu kilpailemaan työmarkkinoilla alan parhaista osaajista. Rekrytointiprosessissa muodostuva hakijakokemus on tärkeä pohja positiivisen työnantajamielikuvan luomisessa, ja uuden työntekijän sitouttamisessa organisaatioon. Hyvällä hakijakokemuksella yritys voi saada kilpailuetua houkutellessaan ja sitouttaessaan uusia osaajia yritykseen. Aiheen valintaan vaikutti omat mielenkiinnon kohteet sekä toimeksiantajan ajankohtainen tarve hakijakokemustutkimukselle.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdyttiin hakijakokemukseen, työnantajamielikuvaan ja rekrytointiprosessiin. Tietoperustan rakentamisessa hyödynnettiin aiheeseen liittyvää ajankohtaista kirjallisuutta, artikkeleita ja tutkimuksia. Tietoperustan avulla lukija saa kattavan käsityksen tutkittavasta ilmiöstä. Hakijakokemuksen muodostumisessa korostuvat hakijapolun eri vaiheet ja kattava hakijaviestintä.
Tutkimuksessa hyödynnettiin laajan kohdejoukon ja opinnäytetyön tavoitteen takia kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyössä hakijakokemuksen tilaa kartoitettiin 4 kuukauden sisällä rekrytointiprosessiin osallistuneille hakijoille lähtevän kyselyn avulla. Kysely lähetettiin 1492 Yritys X:n rekrytointiprosessiin osallistuneelle henkilölle, mutta vastausprosentiksi jäi lopulta 10,1 %. Kyselyssä keskityttiin hakijakokemuksen muodostumiseen hakijapolun mukaisesti. Mukana oli myös toimeksiantajan toiveesta työnantajamielikuvaan liittyviä kysymyksiä. Tutkimuksessa toteutetun kyselyn tuloksia analysoitiin pääasiassa määrällisellä analyysillä. Avointen vastausten osalta tulosten analysoimisessa hyödynnettiin sisällönanalyysiä vastausten ryhmittelemiseksi.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että hakijakokemuksen tila oli melko hyvä Yritys X:ssä. Kaikkien väittämien keskiarvot olivat vähintään 3,6, suurimman osan ollessa keskiarvon 4 yläpuolella. Rekrytointiprosessista onnistuttiin tunnistamaan onnistumisia ja kehityskohteita hakijakokemuksen näkökulmasta. Tulosten mukaan isoimmaksi kehityskohteeksi nousi hakijaviestinnän parantaminen eri rekrytointiprosessin vaiheissa. Tutkimuksen avulla onnistuttiin tuottamaan arvokasta tietoa hakijakokemuksen tilasta Yritys X:lle.
