Varhaiskasvatuksen opettajan itsensä johtaminen suhteessa tiimijohtajuuteen
Kurikka, Tiia (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298217
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella millaisia itsensä johtamisen taitoja varhaiskasvatuksen opettajilla on, miten he kokevat tiimijohtajuuden ja miten he kuvaavat itsensä johtamista omassa roolissaan tiimijohtajina. Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksellisena kehittämistyönä.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin työpajatoimintana Sasin päiväkodissa. Työpajatyöskentely koostui valmennuksellisista itsensä johtamisen sisällöistä, yksilö- ja ryhmätehtävistä sekä vertaistuellisesta keskustelusta. Kehittämistyöhön osallistui 13 varhaiskasvatuksen opettajaa. Opinnäytetyön aineisto koostui itsensä johtamisen taitojen alkukartoituksesta, kasvattajien ryhmätyöskentelyn kirjallisesta materiaalista sekä loppuarvioinnista. Aineiston käsittely tehtiin aineistolähtöisen analyysin kautta.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että varhaiskasvatuksen opettajien itsensä johtamisen taidot olivat melko hyvällä lähtötasolla kehitystyön alkaessa. Tiimijohtajan roolille asetettiin paljon odotuksia. Heidän nähtiin toimivan roolimallina tiimin ilmapiirin luomisessa. Palkitsevimpana siinä koettiin sujuva tiimityöskentely ja toimivan tiimin luonne. Haastavimpana taas töiden delegointi, kiire ja ulkopuolelta tulevat aikataulutukset. Osin koettiin myös riittämättömyyden tunnetta omassa työssään.
Opinnäytetyön johtopäätösten mukaan oleellista itsensä johtamisen taitojen harjoittelussa on oikea-aikaisuus, jotta se on mahdollisimman vaikuttavaa yksilölle. Itsensä johtamisen taitojen koettiin edesauttavan oman työn rajaamisessa, itsemyötätunnossa sekä tiimijohtajuuden roolissa. Tärkeäksi tekijäksi koettiin vertaistuellinen keskustelu sekä ammatillisen kehittymisen että työssä jaksamisen osana. Itsensä johtamisen taitojen nähtiin olevan tärkeä tekijä yksilön oman työn hallinnassa sekä työhyvinvoinnissa.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin työpajatoimintana Sasin päiväkodissa. Työpajatyöskentely koostui valmennuksellisista itsensä johtamisen sisällöistä, yksilö- ja ryhmätehtävistä sekä vertaistuellisesta keskustelusta. Kehittämistyöhön osallistui 13 varhaiskasvatuksen opettajaa. Opinnäytetyön aineisto koostui itsensä johtamisen taitojen alkukartoituksesta, kasvattajien ryhmätyöskentelyn kirjallisesta materiaalista sekä loppuarvioinnista. Aineiston käsittely tehtiin aineistolähtöisen analyysin kautta.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että varhaiskasvatuksen opettajien itsensä johtamisen taidot olivat melko hyvällä lähtötasolla kehitystyön alkaessa. Tiimijohtajan roolille asetettiin paljon odotuksia. Heidän nähtiin toimivan roolimallina tiimin ilmapiirin luomisessa. Palkitsevimpana siinä koettiin sujuva tiimityöskentely ja toimivan tiimin luonne. Haastavimpana taas töiden delegointi, kiire ja ulkopuolelta tulevat aikataulutukset. Osin koettiin myös riittämättömyyden tunnetta omassa työssään.
Opinnäytetyön johtopäätösten mukaan oleellista itsensä johtamisen taitojen harjoittelussa on oikea-aikaisuus, jotta se on mahdollisimman vaikuttavaa yksilölle. Itsensä johtamisen taitojen koettiin edesauttavan oman työn rajaamisessa, itsemyötätunnossa sekä tiimijohtajuuden roolissa. Tärkeäksi tekijäksi koettiin vertaistuellinen keskustelu sekä ammatillisen kehittymisen että työssä jaksamisen osana. Itsensä johtamisen taitojen nähtiin olevan tärkeä tekijä yksilön oman työn hallinnassa sekä työhyvinvoinnissa.