Rakennushankkeen dokumentoitavat laatumenettelyt : yhdistetty laatudokumentti
Leino, Juuli (2025)
Leino, Juuli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298273
Tiivistelmä
Rakennushankkeessa laatudokumentoinnin merkitys on kasvava trendi ja eri osapuolet ja tahot vaativat dokumentointia yhä kattavammin. Laadunvarmistusmenettelyiden dokumentointiin liittyy useita erilaisia haasteita, kuten dokumentointiin käytettävissä oleva aika, dokumentoinnin tuoma hallinnollinen taakka ja dokumenttien sisältöjen ajantasaisuus. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan rakennushankkeessa dokumentoitavia laadunvarmistusmenettelyitä, dokumentointikäytäntöjä ja niiden kehittämistä. Työssä syvennytään kirjallisuuden ja verkkolähteiden avulla rakennushankkeen laatudokumentoinnin taustoihin, velvoitteisiin ja merkitykseen. Lisäksi työssä perehdytään tilaajayritys NCC Suomi Oy:llä
käytössä oleviin laadunhallintatyökaluihin ja laadunvarmistusmenettelyihin.
Jotta työmaan johtamiseen ja laadunhallintaan jäisi enemmän aikaa, kehitettiin tilaajayritys NCC:n laatudokumentointia sujuvammaksi ja tehokkaammaksi. Työssä hyödynnettiin tietolähteenä NCC:n toimintajärjestelmää sekä toteutettiin haastattelututkimus yrityksen toimihenkilöille. Haastattelun tulosten avulla kartoitettiin käytössä olevien laatudokumenttien hyötyjä ja haasteita, tunnistettiin dokumentoinnin kehityskohteita sekä kerättiin tietoa uutta dokumenttia varten.
Haastattelututkimuksen perusteella vanhojen dokumenttipohjien käyttö koettiin haasteelliseksi niiden sekavan rakenteen sekä toistuvan ja raskaan sisällön vuoksi. Tutkimustulosten ja vanhojen dokumenttien perusteella luotiin työmaan toimihenkilöiden käyttöön uusi, yhtenäinen dokumenttipohja, joka selkeyttää yksittäiseen työvaiheeseen liittyvää laatudokumentointia. Uudesta dokumentista tässä opinnäytetyössä esitellään sen sisällön rakentumista, mutta tilaajayrityksen pyynnöstä dokumentista näytetään vain etusivu.
Kehitysehdotuksena yritykselle esitetään muun muassa dokumenttipohjien säännöllistä päivittämistä sekä ehdotetaan työmaan toimihenkilöiden osallistamista dokumenttien päivittämiseen. Työssä esitetään lisäksi ehdotus uuden dokumenttipohjan käyttöönottamisesta sekä sen esittelemisestä yrityksen sisällä.
käytössä oleviin laadunhallintatyökaluihin ja laadunvarmistusmenettelyihin.
Jotta työmaan johtamiseen ja laadunhallintaan jäisi enemmän aikaa, kehitettiin tilaajayritys NCC:n laatudokumentointia sujuvammaksi ja tehokkaammaksi. Työssä hyödynnettiin tietolähteenä NCC:n toimintajärjestelmää sekä toteutettiin haastattelututkimus yrityksen toimihenkilöille. Haastattelun tulosten avulla kartoitettiin käytössä olevien laatudokumenttien hyötyjä ja haasteita, tunnistettiin dokumentoinnin kehityskohteita sekä kerättiin tietoa uutta dokumenttia varten.
Haastattelututkimuksen perusteella vanhojen dokumenttipohjien käyttö koettiin haasteelliseksi niiden sekavan rakenteen sekä toistuvan ja raskaan sisällön vuoksi. Tutkimustulosten ja vanhojen dokumenttien perusteella luotiin työmaan toimihenkilöiden käyttöön uusi, yhtenäinen dokumenttipohja, joka selkeyttää yksittäiseen työvaiheeseen liittyvää laatudokumentointia. Uudesta dokumentista tässä opinnäytetyössä esitellään sen sisällön rakentumista, mutta tilaajayrityksen pyynnöstä dokumentista näytetään vain etusivu.
Kehitysehdotuksena yritykselle esitetään muun muassa dokumenttipohjien säännöllistä päivittämistä sekä ehdotetaan työmaan toimihenkilöiden osallistamista dokumenttien päivittämiseen. Työssä esitetään lisäksi ehdotus uuden dokumenttipohjan käyttöönottamisesta sekä sen esittelemisestä yrityksen sisällä.