Luontosuhteen vahvistaminen varhaiskasvatuksessa
Poutanen, Irena; Rihu, Johanna (2025)
Poutanen, Irena
Rihu, Johanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504308332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504308332
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee lasten luontosuhteen vahvistamista varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää menetelmiä ja käytäntöjä, joilla lapsen luontosuhdetta voidaan vahvistaa varhaiskasvatuksessa. Tällä tutkimuksella pyrittiin myös selvittämään luontosuhteen vaikutuksia lapsen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja oppimiseen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi hämeenlinnalainen luonto- ja retkipainotteinen Karhuryhmän päiväkoti.
Kirjallisuuskatsauksen tutkimusaineisto sisälsi 10 tieteellistä tutkimusta. Valitut aineistot käsittelivät lasten luontosuhteen vahvistamista varhaiskasvatuksessa tai esiopetuksessa. Tutkimusten tulokset analysoitiin teema-analyysin avulla. Katsauksen tavoitteena oli kerätä yhteen ajankohtaista tietoa aiheesta, jota voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö soveltuu myös alaa opiskeleville, lapsiperheille ja aiheesta kiinnostuneille.
Kirjallisuuskatsauksen aineiston perusteella lasten luontosuhdetta voidaan tukea monin eri keinoin varhaiskasvatuksessa. Tuloksissa korostuivat positiiviset kokemukset ja elämykset luonnossa, lapsen osallisuus, säännöllisyys ja yhdessä toimiminen. Aikuisella on keskeinen rooli lapsen luontosuhteen muodostumisessa. Tutkimukset osoittivat, että säännöllinen ja monipuolinen luonnossa toimiminen vaikuttaa myönteisesti lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen.
Vahva henkilökohtainen luontosuhde tukee ympäristömyönteistä käytöstä sekä lisää kiinnostusta ja tietoa ympäristöstä. Se on eduksi niin yksilölle kuin ympäristölle. Luonnossa liikkuminen ja oleskelu edistävät tutkitusti yksilön terveyttä ja hyvinvointia. Varhaisessa iässä omaksuttu myönteinen ja vastuullinen suhde luontoon toimii perustana kestävälle elämäntavalle ja luonnon arvostamiselle.
Kirjallisuuskatsauksen tutkimusaineisto sisälsi 10 tieteellistä tutkimusta. Valitut aineistot käsittelivät lasten luontosuhteen vahvistamista varhaiskasvatuksessa tai esiopetuksessa. Tutkimusten tulokset analysoitiin teema-analyysin avulla. Katsauksen tavoitteena oli kerätä yhteen ajankohtaista tietoa aiheesta, jota voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö soveltuu myös alaa opiskeleville, lapsiperheille ja aiheesta kiinnostuneille.
Kirjallisuuskatsauksen aineiston perusteella lasten luontosuhdetta voidaan tukea monin eri keinoin varhaiskasvatuksessa. Tuloksissa korostuivat positiiviset kokemukset ja elämykset luonnossa, lapsen osallisuus, säännöllisyys ja yhdessä toimiminen. Aikuisella on keskeinen rooli lapsen luontosuhteen muodostumisessa. Tutkimukset osoittivat, että säännöllinen ja monipuolinen luonnossa toimiminen vaikuttaa myönteisesti lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen.
Vahva henkilökohtainen luontosuhde tukee ympäristömyönteistä käytöstä sekä lisää kiinnostusta ja tietoa ympäristöstä. Se on eduksi niin yksilölle kuin ympäristölle. Luonnossa liikkuminen ja oleskelu edistävät tutkitusti yksilön terveyttä ja hyvinvointia. Varhaisessa iässä omaksuttu myönteinen ja vastuullinen suhde luontoon toimii perustana kestävälle elämäntavalle ja luonnon arvostamiselle.
