Inklusiivisuus markkinoinnissa
Mikkonen, Aura (2025)
Mikkonen, Aura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298244
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan inklusiivisuutta ja inklusiivista kieltä markkinoinnissa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Hämeen ammattikorkeakoulu.
Inklusiivisuus tarkoittaa toimintatapaa, joka edistää yhdenvertaisuutta ja osallistavuutta kaikille. Se kytkeytyy monimuotoisuuteen, joka kuvaa erilaisia ihmisiä ja ihmisryhmiä kuten perhetaustaa, sukupuolta ja fyysisiä eroja. Inklusiivisuus huomioi erityisesti erityisryhmät, kuten seksuaalivähemmistöt ja sen tavoite on edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Inklusiivinen kieli, joka välttää ihmisryhmien loukkaamista ja edistää monimuotoista ilmaisua, on tärkeä osa inklusiivisuutta. Monimuotoisuus on tärkeä tekijä yhteiskunnassa ja monimuotoinen ympäristö nähdään voimavarana. Esteettömyys ja saavutettavuus liittyvät inklusiivisuuteen, sillä niiden avulla varmistetaan, että kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet käyttää tuotteita ja palveluja.
Inklusiivisuus markkinoinnissa on kehittyvää ja sen avulla voidaan tavoittaa erilaisia, monimuotoisia kuluttajaryhmiä. Vaikka markkinoinnissa on ollut haasteita ottaa huomioon eri ryhmien tarpeet, inklusiivisuus on noussut tärkeämmäksi teemaksi markkinoinnissa.
Tutkimusmenetelmänä käytetään kirjallisuuskatsausta, jossa tarkastellaan aiempaa tutkimusta inklusiivisuuden ja sen ilmenemismuotojen, kuten inklusiivisen kielen ja markkinoinnin, osalta. Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa inklusiivisen markkinoinnin nykytilaa ja kehitystä sekä sen mahdollisuuksia vastaamalla tutkimuskysymyksiin.
Inklusiivisuus on noussut 2000-luvulla merkittäväksi teemaksi markkinoinnissa ja liiketoiminnassa, kun kuluttajat odottavat yrityksiltä entistä vahvempaa monimuotoisuuden ja yhdenvertaisuuden edistämistä. Aidosti inklusiivinen markkinointi vaatii syvällistä kohderyhmän ymmärtämistä, kielellistä ja visuaalista monimuotoisuutta sekä strategisia päätöksiä, jotka näkyvät yrityksen arvoissa ja toiminnassa. Tulevaisuudessa inklusiivisuutta voidaan edistää myös lainsäädännön avulla ja vastuulliset yritykset voivat saada virallisia sertifikaatteja monimuotoisuuden ja yhdenvertaisuuden toteuttamisesta. This thesis explores the concept of inclusivity and the use of inclusive language within the context of marketing.The study has been commissioned by Häme University of Applied Sciences.
Inclusivity refers to practices that promote equality and active participation for all individuals, closely tied to diversity, which encompasses differences such as family background, gender, and physical characteristics. Emphasizing marginalized groups like sexual minorities, inclusivity aims to foster social justice, with inclusive language playing a key role by avoiding exclusion and supporting diverse expression.
Diversity is increasingly seen as a societal asset, and accessibility is essential to ensuring equal use of products and services. Inclusive marketing allows organizations to reach diverse consumer groups, and although its application remains early-stage in Finland, its importance, particularly among younger consumers, continues to grow.
This thesis employs a literature review to analyze existing research on inclusivity and its expressions, such as inclusive language and marketing, aiming to evaluate the current state, development, and future prospects of inclusive marketing.
In the 21st century, inclusivity has emerged as a pivotal theme in marketing and business, driven by increasing consumer expectations for companies to actively foster diversity and equality. Genuine inclusive marketing necessitates a comprehensive understanding of target audiences, the deliberate incorporation of linguistic and visual diversity, and strategic decision-making that is consistently embedded within a company’s values and operations. Looking ahead, inclusivity may be further reinforced through legislative measures, and organizations demonstrating a sustained commitment to diversity and equality may be eligible for formal certification.
Inklusiivisuus tarkoittaa toimintatapaa, joka edistää yhdenvertaisuutta ja osallistavuutta kaikille. Se kytkeytyy monimuotoisuuteen, joka kuvaa erilaisia ihmisiä ja ihmisryhmiä kuten perhetaustaa, sukupuolta ja fyysisiä eroja. Inklusiivisuus huomioi erityisesti erityisryhmät, kuten seksuaalivähemmistöt ja sen tavoite on edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Inklusiivinen kieli, joka välttää ihmisryhmien loukkaamista ja edistää monimuotoista ilmaisua, on tärkeä osa inklusiivisuutta. Monimuotoisuus on tärkeä tekijä yhteiskunnassa ja monimuotoinen ympäristö nähdään voimavarana. Esteettömyys ja saavutettavuus liittyvät inklusiivisuuteen, sillä niiden avulla varmistetaan, että kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet käyttää tuotteita ja palveluja.
Inklusiivisuus markkinoinnissa on kehittyvää ja sen avulla voidaan tavoittaa erilaisia, monimuotoisia kuluttajaryhmiä. Vaikka markkinoinnissa on ollut haasteita ottaa huomioon eri ryhmien tarpeet, inklusiivisuus on noussut tärkeämmäksi teemaksi markkinoinnissa.
Tutkimusmenetelmänä käytetään kirjallisuuskatsausta, jossa tarkastellaan aiempaa tutkimusta inklusiivisuuden ja sen ilmenemismuotojen, kuten inklusiivisen kielen ja markkinoinnin, osalta. Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa inklusiivisen markkinoinnin nykytilaa ja kehitystä sekä sen mahdollisuuksia vastaamalla tutkimuskysymyksiin.
Inklusiivisuus on noussut 2000-luvulla merkittäväksi teemaksi markkinoinnissa ja liiketoiminnassa, kun kuluttajat odottavat yrityksiltä entistä vahvempaa monimuotoisuuden ja yhdenvertaisuuden edistämistä. Aidosti inklusiivinen markkinointi vaatii syvällistä kohderyhmän ymmärtämistä, kielellistä ja visuaalista monimuotoisuutta sekä strategisia päätöksiä, jotka näkyvät yrityksen arvoissa ja toiminnassa. Tulevaisuudessa inklusiivisuutta voidaan edistää myös lainsäädännön avulla ja vastuulliset yritykset voivat saada virallisia sertifikaatteja monimuotoisuuden ja yhdenvertaisuuden toteuttamisesta.
Inclusivity refers to practices that promote equality and active participation for all individuals, closely tied to diversity, which encompasses differences such as family background, gender, and physical characteristics. Emphasizing marginalized groups like sexual minorities, inclusivity aims to foster social justice, with inclusive language playing a key role by avoiding exclusion and supporting diverse expression.
Diversity is increasingly seen as a societal asset, and accessibility is essential to ensuring equal use of products and services. Inclusive marketing allows organizations to reach diverse consumer groups, and although its application remains early-stage in Finland, its importance, particularly among younger consumers, continues to grow.
This thesis employs a literature review to analyze existing research on inclusivity and its expressions, such as inclusive language and marketing, aiming to evaluate the current state, development, and future prospects of inclusive marketing.
In the 21st century, inclusivity has emerged as a pivotal theme in marketing and business, driven by increasing consumer expectations for companies to actively foster diversity and equality. Genuine inclusive marketing necessitates a comprehensive understanding of target audiences, the deliberate incorporation of linguistic and visual diversity, and strategic decision-making that is consistently embedded within a company’s values and operations. Looking ahead, inclusivity may be further reinforced through legislative measures, and organizations demonstrating a sustained commitment to diversity and equality may be eligible for formal certification.
