Työturvallisuuden parantaminen perehdytyksen näkökulmasta
Rantala, Inka (2025)
Rantala, Inka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298141
Tiivistelmä
Työturvallisuudella on suuri merkitys rakennusalalla, sillä ala on yksi tapaturma-alttiimmista Suomessa. Työturvallisuus on monen tekijän summa koostuen laadukkaasta johtamisesta, työn terveysvaikutuksista ja työhyvinvoinnista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää työturvallisuutta perehdyttämisen näkökulmasta. Tavoitteena oli saada perehdytyksestä sisällöltään sisäistettävämpi ja laatia toimeksiantajalle perehdytysopas. Toimeksiantajana toimi Virtain kaupungin tekninen osasto.
Opinnäytetyön tutkimuksessa hyödynnettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyitä. Kyselyt lähetettiin neljälle Virtain kaupungin henkilöstöön kuuluvalle jäsenelle. Kyselyillä kartoitettiin perehdytyksen ja työturvallisuuden nykytila sekä kehitystarpeet. Aineistot analysoitiin teemoittelun, pelkistämisen sekä taulukoinnin avulla.
Kyselytutkimuksesta ilmeni, että perehdyttäjien vastauksissa oli hieman eroavaisuuksia keskenään ohjeistuksen antamiseen liittyen. Tämä saattaisi selittyä siten, että jokaisella perehdyttäjällä on omat toimintatavat hoitaa perehdytystä, koska toimeksiantajayrityksellä ei ole selkeää perehdytysmallia käytössä. Näkemyseroja löytyi myös työntekijän ja perehdyttäjien välillä liittyen työhön opastukseen osana perehdytystä. Lisäksi kyselytutkimuksesta selvisi, että toimeksiantajayrityksen perehdytyksessä ei huomioida lainkaan erilaisia oppijoita. Kehittämisehdotukset liittyivät muun muassa näihin ongelmakohtiin.
Johtopäätöksenä todettiin, että työturvallisuuden ja oppimistapojen huomioinnin osalta on kehittämistarpeita. Kehittämisehdotusten avulla työturvallisuutta huomioitaisiin aiempaa enemmän myös työyhteisön kesken sekä perehdytyksen sisältö muuttuisi työturvallisuuspainotteisemmaksi. Jatkokehittämisen kannalta kehittämisehdotusten käyttöönottoa suositellaan, jotta työturvallisuus olisi tavoitetasolla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää työturvallisuutta perehdyttämisen näkökulmasta. Tavoitteena oli saada perehdytyksestä sisällöltään sisäistettävämpi ja laatia toimeksiantajalle perehdytysopas. Toimeksiantajana toimi Virtain kaupungin tekninen osasto.
Opinnäytetyön tutkimuksessa hyödynnettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyitä. Kyselyt lähetettiin neljälle Virtain kaupungin henkilöstöön kuuluvalle jäsenelle. Kyselyillä kartoitettiin perehdytyksen ja työturvallisuuden nykytila sekä kehitystarpeet. Aineistot analysoitiin teemoittelun, pelkistämisen sekä taulukoinnin avulla.
Kyselytutkimuksesta ilmeni, että perehdyttäjien vastauksissa oli hieman eroavaisuuksia keskenään ohjeistuksen antamiseen liittyen. Tämä saattaisi selittyä siten, että jokaisella perehdyttäjällä on omat toimintatavat hoitaa perehdytystä, koska toimeksiantajayrityksellä ei ole selkeää perehdytysmallia käytössä. Näkemyseroja löytyi myös työntekijän ja perehdyttäjien välillä liittyen työhön opastukseen osana perehdytystä. Lisäksi kyselytutkimuksesta selvisi, että toimeksiantajayrityksen perehdytyksessä ei huomioida lainkaan erilaisia oppijoita. Kehittämisehdotukset liittyivät muun muassa näihin ongelmakohtiin.
Johtopäätöksenä todettiin, että työturvallisuuden ja oppimistapojen huomioinnin osalta on kehittämistarpeita. Kehittämisehdotusten avulla työturvallisuutta huomioitaisiin aiempaa enemmän myös työyhteisön kesken sekä perehdytyksen sisältö muuttuisi työturvallisuuspainotteisemmaksi. Jatkokehittämisen kannalta kehittämisehdotusten käyttöönottoa suositellaan, jotta työturvallisuus olisi tavoitetasolla.