Kylmäsähköposti työkaluna tapaamisten varaamisessa B2B-myynnissä
Muttonen, Jesse (2025)
Muttonen, Jesse
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504308343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504308343
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin B2B-myyntiä ja kylmäsähköpostin hyödyntämistä tapaamisten varaamisessa. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä NordLeadsille, jonka toiminta perustuu asiakashankintaan ja tapaamisten varaamiseen kylmäsähköpostilla. Työn tavoitteena oli laatia käytännönläheinen ja selkeä opas kylmäsähköpostikampanjoiden suunnitteluun, toteutukseen ja optimointiin. Työ rajattiin koskemaan erityisesti yrityksiä, joilla on vähän tai ei lainkaan aiempaa kokemusta kylmäsähköpostista. Opinnäytetyö valmistui kevään 2025 aikana.
Tietoperustassa käsiteltiin muun muassa B2B-myynnin erityispiirteitä, modernin myyntityön muutoksia, tekoälyn ja automaation roolia sekä kylmäsähköpostia ja sen rakennetta, teknisiä vaatimuksia ja eettisiä sekä laillisia näkökulmia. Lisäksi työssä tarkasteltiin kylmäsähköpostille tärkeitä myyntiprosessin alkuvaiheita, kuten prospektointia ja kontaktointia. Opas laadittiin Canva-työkalulla ja se koostuu seitsemästä loogisesti etenevästä osuudesta sisältäen esimerkiksi konkreettisia viestipohjia, hyödyllisiä työkaluja ja muistilistoja.
Tuloksena syntyi helposti ymmärrettävä ja käytännönläheinen opas, joka tukee toimeksiantajan uusasiakashankintaa ja jota voidaan hyödyntää myös jatkossa muuttuvassa toimintaympäristössä. Opas antaa myös lukijalle valmiudet aloittaa kylmäsähköpostin käyttö omassa yrityksessä. Työn lopussa arvioidaan koko prosessia ja kerrotaan kehitysehdotuksia. Työ vahvisti kirjoittajan osaamista B2B-myynnin ja kylmäsähköpostiviestinnän alueilla.
Tietoperustassa käsiteltiin muun muassa B2B-myynnin erityispiirteitä, modernin myyntityön muutoksia, tekoälyn ja automaation roolia sekä kylmäsähköpostia ja sen rakennetta, teknisiä vaatimuksia ja eettisiä sekä laillisia näkökulmia. Lisäksi työssä tarkasteltiin kylmäsähköpostille tärkeitä myyntiprosessin alkuvaiheita, kuten prospektointia ja kontaktointia. Opas laadittiin Canva-työkalulla ja se koostuu seitsemästä loogisesti etenevästä osuudesta sisältäen esimerkiksi konkreettisia viestipohjia, hyödyllisiä työkaluja ja muistilistoja.
Tuloksena syntyi helposti ymmärrettävä ja käytännönläheinen opas, joka tukee toimeksiantajan uusasiakashankintaa ja jota voidaan hyödyntää myös jatkossa muuttuvassa toimintaympäristössä. Opas antaa myös lukijalle valmiudet aloittaa kylmäsähköpostin käyttö omassa yrityksessä. Työn lopussa arvioidaan koko prosessia ja kerrotaan kehitysehdotuksia. Työ vahvisti kirjoittajan osaamista B2B-myynnin ja kylmäsähköpostiviestinnän alueilla.